6 milionów turystów odwiedziło zimą regiony górskie

6 milionów turystów odwiedziło zimą regiony górskie

W tym roku w sezonie zimowym regiony górskie w Polsce odwiedziło 5,8 mln gości - wynika z raportu zrealizowanego na zlecenie Polskiej Organizacji Turystycznej. Jak się okazje najchętniej odwiedzano miejscowości w województwach dolnośląskim, małopolskim oraz śląskim.

Miniony sezon zimowy, trwający od 14 grudnia 2021 roku do 28 lutego 2022 roku, był dla gmin górskich w Polsce udany, biorąc pod uwagę uwarunkowania spowodowane pandemią COVID-19. Regiony te odwiedziło 5,8 mln gości, z czego 62 proc. (3,6 mln) stanowili turyści, a 38 proc.  odwiedzający jednodniowi (2,2 mln).

Wyniki są zadowalające

Ogólna liczba turystów była tylko o 7,8 proc. mniejsza niż w sezonie 2019/2020. Goście z zagranicy stanowili 2,8 proc. (163,8 tys.), podczas gdy w sezonie 2019/2020 ich udział w całym ruchu turystycznym wynosił 8,1 proc. (507,3 tys.).

  • Najliczniej były odwiedzane miejscowości w województwach: dolnośląskim (39,3 proc. ogółu turystów i odwiedzających), małopolskim (37,9 proc.) oraz śląskim (15,7 proc.). Łącznie, na wskazane wyżej trzy województwa przypadało 93 proc. całości ruchu turystycznego w sezonie 2021/2022 (w 2019/2020 podobnie - 90,8 proc.).
  • Wśród turystów krajowych najliczniej reprezentowani byli mieszkańcy czterech województw: mazowieckiego (13,1 proc.), dolnośląskiego (13 proc.), wielkopolskiego (12,6 proc.) i śląskiego (11,6 proc.).

Bez wyjazdów w weekendy

  • W tegorocznym sezonie zmniejszył się udział pobytów weekendowych, trwających dwa dni, z kolei zwiększył pobytów dłuższych - od 6 do 15 dni.
  • W sezonie 2019/2020 udział pobytów dwudniowych wynosił 43 proc., a w bieżącym roku - tylko 12,5 proc.. Z kolei pobyty 9-15 dniowe stanowiły wcześniej tylko 10,9 proc., a w tym roku 32,4 proc.

Badanie wielkości ruchu turystycznego w regionach górskich, w okresie zimowego sezonu turystycznego w latach 2019-2022 zostało zrealizowane na zlecenie POT w marcu 2022 r. Badanie wykonano z wykorzystaniem tzw. big data, czyli hurtowni danych pochodzących z kanału mobilnego - informacji charakteryzujących użytkowników smartfonów i tabletów w określonych lokalizacjach.