Coraz popularniejsze płatności zbliżeniowe i mobilne

Coraz popularniejsze płatności zbliżeniowe i mobilne

Wybuch pandemii Covid-19 spowodował duży odwrót od transakcji gotówkowych i wzrost zainteresowania płatnościami bezdotykowymi, czyli dokonywanymi kartami zbliżeniowymi i aplikacjami mobilnymi - wynika z badania Bain & Company.

W Polsce 27 proc. respondentów zrezygnowała z płacenia gotówką lub do minimum ograniczyła tę formę rozliczenia. Na tle badanych krajów Polska plasuje się blisko średniej, która wyniosła 30 proc. Dla porównania, w Wielkiej Brytanii z transakcji gotówkowych zrezygnowało 42 proc. badanych, a we Włoszech - 21 proc. W naszym kraju do rezygnacji z gotówki przyczyniły się obawy o bezpieczeństwo zarówno po stronie kupujących, jak i sprzedających oraz fakt, że systematycznie rośnie liczba miejsc, w których możliwe są zakupy bezgotówkowe. Według danych Narodowego Banku Polskiego liczba punktów handlowo-usługowych akceptujących płatności przy użyciu kart płatniczych wzrosła w ciągu roku o 12 proc. i wyniosła 717,5 tys. na koniec marca 2020 r. W ujęciu kwartalnym wzrost wyniósł 3 proc. - Pewne zmiany w zachowaniach konsumenckich, które obserwowaliśmy w bankowości detalicznej już od dłuższego czasu, nabrały teraz przyspieszenia.

- Wzrost liczby transakcji dokonywanych bezdotykowo to efekt tego, że konsumenci boją się o swoje zdrowie, a placówki handlowe same zachęcają do takich transakcji - stwierdził Marcin Szczuka, młodszy partner w Bain & Company.

41 proc. badanych Polaków zadeklarowało, że dokonując płatności częściej używa kart zbliżeniowych niż miało to miejsce przed pandemią. Plasuje to Polskę na drugiej pozycji po Wielkiej Brytanii, gdzie do częstszego używania kart zbliżeniowych przyznało się 46 proc. ankietowanych.

Pandemia przyczyniła się też do wzrostu zainteresowania płatnościami zbliżeniowymi wykonywanymi poprzez aplikacje mobilne, takie jak Apple Pay czy Google Pay. Niemal 1/4 ankietowanych Polaków (24 proc.) zadeklarowała, że częściej korzystała z tych rozwiązań, a 2,7 proc. użyło ich po raz pierwszy. Wszyscy respondenci deklarują, że będą nadal korzystać z rozwiązań mobilnych.

- Ten trend będzie się pogłębiał. Z naszych badań klientów wynika, że kto raz przełamał niechęć do tego typu transakcji i przekonał się, że są wygodne i bezpieczne, ze sporym prawdopodobieństwem nie będzie chciał wrócić do płatności gotówkowych - dodał Szczuka.

Badanie zostało przeprowadzone przez Bain & Company na przełomie czerwca i lipca 2020 r., wśród ok. 10 tys. klientów banków detalicznych w 8 krajach, w tym w Polsce.