Czy Polacy wiedzą, jak rozróżnić produkt ekologiczny od konwencjonalnego?

Czy Polacy wiedzą, jak rozróżnić produkt ekologiczny od konwencjonalnego?

Wiedza na temat żywności ekologicznej wciąż rośnie. Według raportu IMAS International "Żywność ekologiczna w Polsce w opiniach konsumentów" z 2019 roku zdecydowana większość Polaków zna pojęcie żywności ekologicznej. Prawie co szósty badany utożsamiał żywność ekologiczną z odpowiednim certyfikatem (57%). Jak więc możemy zaobserwować, świadomość na ten temat w naszym kraju rośnie. Ten trend warto jednak rozwinąć, tak aby jeszcze większa liczba Polaków poznała zalety ekoproduktów. Jedną z akcji promujących produkty ekologiczne jest Zielony Tydzień Polskiej Izby Żywności Ekologicznej, który odbędzie się 19-25 kwietnia. Właśnie wtedy będzie można kupić produkty ekologiczne w promocyjnych cenach.

Jak rozpoznać produkt ekologiczny?

Nie wszyscy Polacy wiedzą, co kryje się za znakiem euroliścia. Wśród odpowiedzi pojawiających się w raporcie można odnaleźć wypowiedzi wskazujące na brak wiary w uczciwość pośredników. Natomiast certyfikat "euroliścia" jednoznacznie wskazuje, że produkt jest w pełni produktem ekologicznym. Unijne prawodawstwo dotyczące żywności ekologicznej obejmuje wszystkie etapy jej wytwarzania, przetwarzania i dystrybucji. Żywność podlega również kontroli, która gwarantuje autentyczność produktów oraz ma upewnić konsumentów, że niezależnie od miejsca produkcji certyfikowana żywność ekologiczna spełnia jednolity standard Unii Europejskiej. Organizację i egzekwowanie unijnych kryteriów UE pozostawia przepisom krajowym. W Polsce te zadania wypełnia ustawa z dnia 25 czerwca 2009 r. o rolnictwie ekologicznym. Euroliść jest więc znakomitym znakiem rozpoznawczym ekologicznego statusu produktów.

Bio, eko, organic - bardzo modne hasła, które można zauważyć wszędzie. W raporcie znalazły się również opinie, że pojęcie "żywności ekologicznej" jest nadużywane. Trzeba uważać na firmy stosujące tzw. greenwashing, czyli przekonywanie klientów, że produkt, który nie ma nic wspólnego z ochroną środowiska ani ekologią, jest eko. Jak rozpoznać, czy produkt pochodzi z rolnictwa ekologicznego? To proste - ma znak euroliścia.

Zielony Tydzień

Polska Izba Żywności Ekologicznej, której jednym z głównych celów jest edukacja na temat żywności ekologicznej, już w kwietniu szykuje akcję Zielony Tydzień. W ramach Międzynarodowego Dnia Ziemi 22 kwietnia odbędzie się akcja promocyjna zachęcająca do zakupu ekoproduktów. W Zielony Tydzień zaangażowali się członkowie PIŻE - sklepy i producenci, ale akcja skierowana jest do wszystkich, czyli również do konsumentów.  W połowie kwietnia (12-18 kwietnia) producenci żywności ekologicznej - członkowie PIŻE - zaproponują specjalne oferty w bardzo atrakcyjnych cenach - dla członkowskich sklepów PIŻE. Następnie te, w kolejnym tygodniu (19-25 kwietnia) zaproponują wyjątkowe oferty klientom detalicznym.

Jak wziąć udział w akcji?

Aby wziąć udział w akcji, wystarczy jedynie sprawdzić, w których sklepach można kupić przecenione produkty. W akcji biorą udział zarówno sklepy stacjonarne, jak i online. Lista miejsc biorących udział w Zielonym Tygodniu znajduje się na stronie: www.jemyeko.com/sklepy/. Akcja odbywa się między 19 a 25 kwietnia, więc właśnie wtedy będzie można kupić produkty w promocyjnych cenach.

Polska Izba Żywności Ekologicznej to izba handlowa, która zrzesza ponad 100 przedsiębiorców reprezentujących wszystkie segmenty rynku BIO w Polsce: rolników, przetwórców, producentów, dystrybutorów i sklepy, jednostki certyfikujące i branże pokrewne: producentów naturalnych kosmetyków, środków czystości, nawozów czy biokompostowalnych opakowań i naczyń jednorazowych.