DineART - sztuka i nowa jakość wokół stołu

DineART - sztuka i nowa jakość wokół stołu

Całość jest czymś więcej niż tylko prostą sumą elementów. Przekonaliśmy się o tym podczas wrześniowej inauguracji projektu DineART - Sztuka wokół stołu, którego mecenasem jest firma Dajar. DineART w adekwatny sposób oddaje profesjonalne ambicje firmy, czyli misję propagowania piękna i estetycznych doznań podczas posiłku, codziennych i uroczystych spotkań w restauracji, na wytwornych przyjęciach, ale również przy rodzinnym stole. Za koncept merytoryczny i realizację projektu odpowiada MADE Restaurant.

DineART to projekt interdyscyplinarnie opisujący doświadczenie i doznania wokół stołu. Jego twórcy mają na celu zwrócić uwagę na znaczenie estetyki i designu w kreowaniu doznań kulinarnych. Aranżacja stołu, porcelana, dobór tkanin, florystyka, muzyka, zapach, oświetlenie i sztuka serwisu - wszystkie te elementy mają bardzo silny wpływ na doświadczenie restauracyjne oraz finalnie na odczucia i wspomnienia gości. By zrobić wrażenie na współczesnym gościu restauracji, który jest coraz bardziej wyrafinowanym konsumentem, ważne jest nie tylko danie, które trafia na talerz. Równie ważne w tej układance jest to, co dzieje się wokół tego dania, czyli komplementarność doświadczenia kulinarnego.

Sztuka to poszukiwanie doskonałości i harmonia elementów składowych. W kreowaniu sztuki w branży gastronomicznej Dajar wspiera profesjonalistów: szefów kuchni, restauratorów, sommelierów, kelnerów i organizatorów przyjęć. Możliwości firmy są ogromne, co wynika chociażby z szerokiego portfolio
marek porcelany, szkła, sztućców (m.in. Churchill, Ariane, Villeroy&Boch, Degrenne, Pasabahce, Chef&Sommelier, Sola, Pintinox), a także wysokiej jakości oferty urządzeń gastronomicznych Zanussi. Co istotne, partner taki jak Dajar wnosi wartość dodaną do branży hospitality - aktywnie szuka trendów, obserwuje je, a nawet ambitnie kreuje i dając odbiorcy poczucie obcowania z czymś wyjątkowym. Świetnym przykładem takiego działania jest marka własna Ambition, w ramach której Dajar prezentuje kolekcje dla profesjonalistów i klientów indywidualnych. By zrobić wrażenie na gościu, ważna jest uważność i wrażliwość na trendy, jakie obserwujemy zarówno w kulinariach, jak i w designie. Dajar chce być częścią tego procesu twórczego. Według kierownika projektu DineART, Adama Fecenec, możliwość kreatywnego wkładu w efekt końcowy, jakim jest budzące zachwyt danie, sprawia, że rynek gastronomiczny jest tak fascynujący.

Wydarzenie inaugurujące projekt DineART odbyło się 5.09.2018 w podwarszawskim Folwarku Łochów. W części merytorycznej goście mieli możliwość wzięcia udziału w prelekcjach i panelach dyskusyjnych. Zaproszono do nich wyjątkowe postacie polskiej gastronomii, które poprzez swoją działalność przyczyniają się do promowania Sztuki wokół stołu, a także osoby związane stricte ze sztuką i samych kreatorów sztuki. Strefę inspiracji DineART otworzył panel dyskusyjny -Sztuka wokół stołu, a biznes. Jak dzięki estetyce zwiększyć rentowność biznesu w branży Horeca?". Czy wprowadzanie sztuki na grunt restauracji ma sens? Jakie wartości dodane mogą z tego wyniknąć i jakie mają one przełożenie na biznes? Czy sztuka i biznes to pojęcia wykluczające się wzajemnie, czy wręcz przeciwnie? O tym rozmawiali: Anna Theiss (ekspertka rynku sztuki, która objęła opiekę merytoryczną nad projektem DineART), Łukasz Kos (architekt, którego trzy pierwsze projekty restauracji zostały nominowane w londyńskim konkursie Restaurant and Bar Design Awards), Marcin Koch (warszawski restaurator, miłośnik starej, dobrej gastronomii, mający w swoim portfolio Bazar Kocha oraz Talerzyki), oraz Magdalena Pilaczyńska.

Zaproszeni goście mieli okazję posłuchać również prelekcji japońskiego projektanta, żyjącego od lat w Barcelonie: Hiroshiego Tsunody, który opowiadał o roli designu w restauracjach fine dining i casual dining oraz przekonywał, że dobry projekt jest potrzebny wszędzie i wszystko, z czym się na co dzień stykamy, jest zaprojektowane. Drugi z paneli dyskusyjnych, prowadzony przez prezeskę MADE Restaurant, Agnieszkę Małkiewicz, poruszał wątek popularnego w ostatnim czasie w gastronomii konceptu Pop-Up. Gdzie leży granica między Pop-Up'em, klubem kolacyjnym, przyjęciem, a prawdziwą restauracją? Czy Pop-Up to dobry
pomysł na przetestowanie formuły miejsca przed jego "prawdziwym" startem oraz na rozpoznanie profilu gościa? Jak generować zaufanie mimo wdrukowanej w Pop-Up tymczasowości? Czy jest tam miejsce na sztukę i dobry design? O tym dyskutowali: Agnieszka Kręglicka (warszawska restauratorka - Kręgliccy, Restauracje i Catering), Agnieszka Górska (założycielka Ulala Chef, internetowej platformy do wynajmu kucharzy na prywatne przyjęcia i kolacje), Krzysztof Cybruch (założyciel Targu Śniadaniowego), Ewa Malika Szyc-Juchnowicz (restauratorka i szefowa kuchni - restauracja Malika, inicjatorka plenerowych kolacji z cyklu Dinner with a view) oraz Marcin Cieślikowski (prezes Masters Catering w Krakowie, jednej z największych w Polsce firm cateringowych).

Kolejna z prelekcji, nosząca tytuł: "Sztuka łączenia ludzi wokół stołu" została poprowadzona przez Martę Bradshaw, założycielkę Eataway. Działalność Marty Bradshaw można opisać jako "Airbnb dla miłośników jedzenia". Dzięki Eataway możemy zaprosić do siebie gości na wspólny posiłek, organizować akcje kulinarne, Pop-Up'y i warsztaty. Celem Eataway jest przede wszystkim integracja ludzi i zbudowanie neutralnej przestrzeni do dialogu. Dyrektor gastronomii warszawskiego Hotelu Rialto, Paweł Kałużny, w prelekcji "Smak jest halucynacją" opowiadał o tym, jak doświadczenie powstaje w naszej podświadomości. Czy kiepski nóż może zepsuć smak steka, a dźwięk w tle dosolić potrawę? Paweł Kałużny od kilku lat zajmuje się prowadzeniem badań z dziedziny neurogastronomii, skupiających się na temacie kreowania doświadczeń w gastronomii. Dużą część badań poświęca poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: jak powstaje smak i jak można na niego wpłynąć? Poprzez liczne eksperymenty udowadnia wpływ otoczenia, kolorów, dźwięków i wielu innych z pozoru nieoczywistych czynników na powstawanie smaku.

W strefie ekspozycji uczestnicy wydarzenia zapoznawali się z szeroką ofertą wiodących Partnerów firmy Dajar, dostarczających ceramikę, sztućce, szkło i sprzęt gastronomiczny. Swoje portfolio zaprezentowali: Ambition, APS, Ariane, Arcoroc, Bauscher, Cambro, Chef&Sommelier, Churchill, Degrenne, Hepp, Pasabahce, Pintinox, Sola oraz Zanussi Professional. Ponadto, przez cały czas trwania wydarzenia otwarta była strefa "showrooms" z autorskimi aranżacjami trzech stołów modelowych prezentujących impresjonizm, kubizm oraz pop art, które przygotowane zostały we współpracy ze stylistami Partnerów Artystycznych DineART: KUKBUK, School of Form oraz Dobre Wnętrze.

Wspomniane trzy kierunki w sztuce pojawiły się również podczas wyjątkowego pokazu mody kulinarnej, gdzie w nowatorski sposób połączono sztukę wysoką za sztuką użytkową. Każdy element kolejnej odsłony wieczoru (porcelana, szkło, sztućce, elementy aranżacji stołu kolacyjnego, jak również muzyka, światło, multimedia, o które zadbała krakowska Grupa Manta) nawiązywał do danego nurtu. O kulinarne doznania tego wieczoru zadbali wybitni szefowie kuchni: Sylwia Stachyra, Łukasz Budzik, Marcin Filipkiewicz oraz Mateusz Gazda. Kolację poprowadził Łukasz Modelski. Realizację Gali Mody Kulinarnej od strony produktowej wsparli Partnerzy: Kuchnie Świata oraz Gourmet Foods. Meble wykorzystane do realizacji projektu pochodzą z wypożyczalni Rent Design.

"Zastanawiałem się, czy mówienie w kontekście DineART o uprawianiu sztuki wokół stołu jest na wyrost? Jedna z popularnych definicji sztuki mówi, że jest ona kreowaniem form, które wywołują ponadprzeciętne odczucia, przeżycia, wprawiają w zachwyt. Gastronomia z pewnością potrafi zachwycić. Zdecydowanie jest ona kreacją formy na wielu płaszczyznach - wygląd i smak serwowanych dań, sposób ich podania, tekstura, aranżacja stołu, muzyka... Idąc tym tropem, jeżeli organizowana kolacja wywołuje doskonałe wrażenie w każdym z tych aspektów, to proces organizacji przyjęć sięga rangi sztuki, a firmy takie jak Dajar mają w tym procesie swoją rolę do odegrania.- mówi Adam Fecenec, manager Dajar Horeca.

***
Mecenas projektu: Dajar
Mecenasem projektu DineART jest firma Dajar - lider dystrybucji produktów AGD, mebli ogrodowych oraz profesjonalnych artykułów dla branży Horeca w Europie Środkowo-Wschodniej, obecny na rynku od 1989 r. Szeroka oferta produktów do kuchni i jadalni jest regularnie rozbudowywana w oparciu o
współpracę z największymi na świecie producentami, m.in. Arc International, Pyrex, Churchill, APS, Sola, Pinti oraz dzięki bogatemu portfolio marek własnych, takich jak Ambition, Patio i wielu innych.

Koncept i koordynacja projektu: MADE Restaurant
Autorem konceptu oraz programu merytorycznego DineART jest MADE Restaurant. To zespół wyspecjalizowany w budowaniu przewagi rynkowej klientów i rozwoju ich biznesu w branży Horeca. Pracuje z restauracjami indywidualnymi i hotelowymi, dostawcami, producentami. Specjalizuje się w kreowaniu kampanii marketingowych, wydarzeń oraz projektów edukacyjnych i doradczych w branży

Horeca.
Kolację przygotowali:
Sylwia Stachyra: Zdobyła szerokie, międzynarodowe doświadczenie, współpracując m.in. z Gordonem Ramsayem w jego restauracji Savoy Grill w Londynie. Zwyciężczyni programu "Top Chef" 2018.

Łukasz Budzik: Szef kuchni restauracji Mennicza Fusion we Wrocławiu, zwycięzca w dwóch kategoriach 9. Edycji Wine & Food Noble Night. Stażował m.in. w trzygwiazdkowej restauracji Guy Savoy w Paryżu. Zebrał też inne ekscytujące doświadczenia ? stanowisko szefa kuchni w hotelu InterContinental Doha the City w Katarze, finał programu "Top Chef" oraz udział w "Hell's Kitchen".

Marcin Filipkiewicz: Szef kuchni restauracji Hotelu Copernicus***** w Krakowie, zdobywca wielu prestiżowych tytułów: Szef roku Gault&Millau Polski Południowej 2015, laureat Prix au Chef de L'Avenir 2017. Współtwórca kolacji Flora i Fauna w projekcie Dr Irena Eris Tasty Stories.

Mateusz Gazda: Szef kuchni restauracji Folwarku Łochów. Młody, ambitny, pełen pasji i zaangażowania. Doświadczenie zdobywał m.in. pod okiem mistrza Pawła Oszczyka w hotelu Le Regina.

Wina do kolacji dobrał Leszek Ziemba, dyrektor handlowy i sommelier Wine Service Group.