Dlaczego Polacy pokochali catering dietetyczny?

Dlaczego Polacy pokochali catering dietetyczny?

Żyjemy w  czasach, w których każdy się gdzieś śpieszy. Pijemy kawę, myjemy zęby i wychodzimy do pracy. Pierwszy posiłek zjemy w porze lunchowej. Na śniadanie zabrakło czasu, a przecież to najważniejszy posiłek dnia. I mimo tego, że doskonale wiemy jak ważne są zdrowe nawyki żywieniowe, to ciężko nam ich się trzymać. Dlatego nie dziwi nikogo rosnąca popularność cateringów dietetycznych, które pozwalają zaoszczędzić czas oraz przestrzegać zasad zdrowego odżywiania.

Rynek cateringów dietetycznych przez ostatnie lata przeszedł prawdziwą rewolucję. Jeszcze kilka lat temu rynek diet pudełkowych w Polsce dopiero raczkował. W Warszawie były 3 firmy, które oferowały tego typu usługi. Zakres wyboru diet w porównaniu z dzisiejszymi możliwościami był bardzo skromny. Brakowało oferty dietetycznej skierowanej do osób aktywnych fizycznie. Coraz bardziej rosła wtedy w Polsce moda na półprofesjonalne uprawianie sportu, bo tak trzeba nazwać osoby, które poświęcają od kilku do kilkunastu godzin miesięcznie na swoją pasję. 

- Wspólnie z mężem trenowaliśmy wtedy crossfit i dostrzegliśmy tę lukę. I tak się zaczęło! Od gotowania dla naszych trenerów i znajomych, aż po firmę serwującą cateringi setkom osób dziennie na terenie prawie całej Polski. - wspomina Anna Foszer, Dyrektor Zarządzająca i założycielka cateringu Pomelo.

Dynamiczny rozwój rynku diet pudełkowych

Catering dietetyczny to dziś nie tylko wygodne rozwiązanie, to przede wszystkim odmienny styl życia, który wybiera rokrocznie coraz większa liczba Polaków.  Na początku roku 2020 zamówienia na tego typu posiłki wzrosły w stosunku do roku poprzedniego. W całej Polsce jest już 650 firm zajmujących się cateringiem dietetycznym, z tego około 300 znajduje się na terenie Warszawy i okolic.

Zdrowy styl życia

Rosnąca świadomość społeczna sprawiła, że coraz więcej osób przykłada wagę do zdrowego stylu życia. Prawie 60% klientów cateringu, zapytanych o motywy korzystania z diety pudełkowej wskazało chęć zdrowego odżywiania, jako główną motywację. Trend ten jest wynikiem rosnącej świadomości w temacie zdrowej diety i poszukiwaniu indywidualnego kierunku odżywiania. Czym tak naprawdę jest zbilansowana dieta? To nic innego jak racjonalne żywienie, stawianie na zdrowe produkty i regularność posiłków. Wtedy dostarczamy naszemu organizmowi pełnowartościowych składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania i będących źródłem energii na cały dzień, a nie tylko pustymi kaloriami. 

- Tempo współczesnego życia sprawia, że bardzo wiele osób zapomina o regularnym jedzeniu. Brak stałych pór spożywania posiłków, bądź co gorsza całodniowe głodzenie się może doprowadzić do znacznego spowolnienia przemiany materii. - podkreśla Edyta Litwiniuk, dietetyk.

Specjalistyczna dieta i ograniczenia żywieniowe

Ograniczenia żywieniowe to kolejny z trendów, który wpływa na rozwój i zmiany w branży cateringów dietetycznych. Coraz więcej klientów stosuje w diecie wykluczenia (37%), które wynikają z kwestii zdrowotnych lub poglądów. Wegetarianizm, czy wyłączenie z diety glutenu i laktozy to obecnie bardzo silny trend, który z roku na rok się nasila. Chcąc sprostać wymogom klientów i ich preferencji, cateringi cały czas poszerzają swoją ofertę o nowe programy żywieniowe. 

- Dieta wegańska staje się powoli tak samo popularna jak dieta wegetariańska. To dieta oparta wyłącznie o produkty roślinne. Nie znajdziemy w niej nic pochodzenia zwierzęcego, m.in. nabiału, jaj czy miodu. W diecie wegańskiej mamy bardzo dużo składników odżywczych, które znajdują się w dietach ze składnikami pochodzenia zwierzęcego. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że skomponowanie pełnowartościowej diety wegańskiej jest dużo trudniejsze niż diety normalnej. Dlatego ważne jest, aby taką dietę ułożył profesjonalny dietetyk - mówi Edyta Litwiniuk.

Sport to zdrowie

Zdrowy styl życia to nie tylko prawidłowa i zbilansowana dieta. Aby zdrowe odżywianie przyniosło w pełni oczekiwane efekty powinno iść w parze z aktywnością fizyczną.  Z badań CBOS z 2019 roku wynika, że Polacy są coraz bardziej świadomi wartości prozdrowotnych jakie niesie ze sobą regularne uprawianie ćwiczeń (48% badanych). Wartość ta na przestrzeni ostatnich trzech lat podwoiła się. Od 2016 roku w hierarchii zachowań prozdrowotnych uprawianie sportu zajmowało kolejno czwarte i trzecie miejsce. Obecnie jest ono na pierwszym. Oznacza to zdecydowany wzrost świadomości społeczeństwa w kwestii  regularnej aktywności fizycznej w kontekście dbania o zdrowie.

- Nawet najlepiej zbilansowana dieta potrzebuje wsparcia w postaci treningu. Warto w tej relacji znaleźć równowagę. Dieta bez treningu nigdy nie przyniesie nam oczekiwanych efektów, a trening bez diety może okazać się mało efektywny. Niestety większość osób nie posiada ani czasu, ani specjalistycznej wiedzy, by codziennie komponować 5 odpowiednio zbilansowanych posiłków. Tu z pomocą może przyjść dieta pudełkowa, która zapewnia nie tylko właściwy bilans kaloryczny oraz dobrą jakość posiłków, ale pomaga także zaoszczędzić czas i zmienić nawyki, uzupełniając jednocześnie nasze niedobory - komentuje Jan Słoniewicz, trener personalny.

Większość osób korzystających z cateringu dietetycznego zdaje sobie sprawę z konieczności łączenia aktywności fizycznej ze zbilansowaną, zdrową dietą. Wśród klientów Pomelo, aż 78% deklaruje, że ćwiczy codziennie lub kilka razy w tygodniu. Dlatego, jeśli zależy nam naosiągnięciu oczekiwanych efektów pamiętajmy dieta i ruch zawsze muszą iść w parze.

Rebranding odpowiedzią na potrzeby rynku

- Nadszedł czas, aby nasz wizerunek nadążył za naszym rozwojem, stąd decyzja o rebrandingu. Kolory pastelowe, które towarzyszyły nam od początku zastępujemy nową bardziej wyrazistą gamą kolorystyczną. Nowe logo, z którego zniknie dobrze znany nam wszystkim owoc zostaje zastąpiony nowoczesnym i minimalistycznym napisem, który idealnie wpisuje się w aktualne trendy w komunikacji wizualnej. Elementy wizualne mają kojarzyć się z tym jacy jesteśmy my i nasi klienci - aktywni, uśmiechnięci, pozytywni. Ważnym elementem spajającym jest również wprowadzona przez nas ostatnio nowa strategia komunikacji marki - mówi o poczynionych zmianach Bartłomiej Foszer.