Europejska turystyka ma się dobrze

Europejska turystyka ma się dobrze

Przygotowany przez Europejską Komisję Turystyki raport "Turystyka europejska - tendencje i perspektywy na rok 2019" donosi, iż popyt na turystykę w krajach Starego Kontynentu w ciągu bieżącego roku utrzyma tendencję wzrostową.

Raport "Turystyka europejska - tendencje i perspektywy na rok 2019" przewiduje, że stopa wzrostu wyniesie ponad 3,5 procent. Oznacza to, że stopa ta będzie zgodna z roczną średnią historyczną z lat 2008-2018, jednak niższa niż w ubiegłym roku, kiedy to przekroczyła ona 6 procent.

Przygotowany przez Europejską Komisję Turystyki - ETC - raport w czołówce pod względem wzrostu liczby przyjazdów stawia Bałkany. Wydłużenie sezonu turystycznego i silniejszy marketing niszowy doprowadziły do 50-procentowego wzrostu turystyki w Czarnogórze oraz niemal 10-procentowego wzrostu w Słowenii i Grecji.

Pod względem udziału we wzroście turystyki europejskiej najbardziej wyróżniają się dwa państwa: Stany Zjednoczone i Chiny. 

Największą popularnością wśród turystów ze Stanów Zjednoczonych cieszyły się Grecja, która odnotowała 47-procentowy wzrost, Turcja - 37 procent oraz Cypr - 33 procent.

Natomiast turyści z Chin skupiają się przede wszystkim na południowo-śródziemnomorskich miejscowościach turystycznych. W tym przypadku największy wzrost odnotowała Czarnogóra - 150 procent, Litwa - 77 procent, Cypr - ponad 60 procent, a także Chorwacja - 44 procent.

Spadek w liczbie przyjazdów odnotowały za to takie państwa jak Rumunia, Estonia oraz największy ponad 10-procentowy spadek - Islandia.

Taka sytuacja na rynku turystycznym wpływa na sektor HoReCa w krajach, do których turyści przybywają najczęściej. Wiąże się to z przygotowaniem większej liczby pokojów w hotelach, czy posiłków w restauracjach, także tych hotelowych