Hotele w czwartej fali pandemii

Hotele w czwartej fali pandemii

Wzrasta liczba zachorowań na Covid-19 i wpływa to na mniejszą liczbę rezerwacji w hotelach. Tak wynika z najnowszej ankiety branżowej przeprowadzanej co miesiąc przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego. Liczba zachorowań powoli wzrasta. Chociaż październik był względnie dobrym miesiącem, bo ponad połowa ankietowanych hoteli odnotowała obłożenie pomiędzy 40 a 70 proc, to końcówka roku zapowiada się pod tym względem już dużo gorzej.

Październik był miesiącem z dobrymi wynikami. Choć wyższe poziomy frekwencji (powyżej 70 proc.) odnotowało wyraźnie mniej hoteli niż w poprzednim miesiącu - 24 proc. (we wrześniu było to 36 proc.). Była to nadal duża grupa, bo ponad połowa obiektów zanotowało obłożenie pomiędzy 40 a 70 proc. Hoteli zamkniętych praktycznie nie było (2 obiekty wśród ankietowanych).

Co ciekawe hotele pozamiejskie nadal notowały lepsze wyniki na tle całej grupy ankietowanych i od hoteli miejskich. Różnice ponownie zmniejszyły się w stosunku do września i sierpnia.

  • Frekwencja powyżej 70 proc. uzyskało 27 proc. obiektów (hotele miejskie 21 proc.).
  • W zakresie obłożenia pomiędzy 40 a 70 proc. lepiej wypadły hotele miejskie z udziałem 56 proc. (pozamiejskie odpowiednio 48 proc.).

Bardzo zbliżone do powyższych były wyniki hoteli obsługujących gości segmentów wypoczynkowego i biznesowego. W pierwszej grupie obłożenie powyżej 70 proc. zanotowało 28 proc. obiektów, a w drugiej 19 proc. Z kolei w zakresie obłożenia pomiędzy 40 a 70 proc. lepiej wypadły hotele biznesowe z udziałem 56 proc., a wypoczynkowe odpowiednio 44 proc.

Sytuacja się zmienia, ale ceny w hotelach są stabilne od września

Podobnie jak w przypadku frekwencji, dane dotyczące średniej ceny także wskazują na dobry miesiąc, na poziomie bardzo bliskim do września.

  • 62 proc. hoteli odnotowało średnie ceny wyższe niż w październiku 2019 r., przy czym ponad 30 proc. odnotowało wzrosty o więcej niż 10 proc.
  • W przypadku 16 proc. obiektów ceny nie zmieniły się, a spadek średniej ceny zanotowało 19 proc. hoteli.

Coraz gorsze prognozy dotyczące rezerwacji na kolejne miesiące

Dane z przyjętych rezerwacji na następne trzy miesiące, są zróżnicowane, ale prognozy zdecydowanie obniżyły się i pogarszają się z każdym kolejnym miesiącem.

  • W listopadzie już tylko 29 proc. hoteli wskazuje na obłożenie powyżej 40 proc., w tym 19 proc. obiektów deklaruje stan rezerwacji powyżej 50 proc. frekwencji.
  • Ponad połowa hoteli mieści się w przedziale obłożenia od 10 do 40 proc.
  • W następnym miesiącu - w grudniu: 3/4 hoteli posiada rezerwacje na poziomie nie wyższym niż 30 proc. frekwencji, a odpowiednio w styczniu jest to 82 proc. obiektów.
  • Tendencja spada, ponieważ w grudniu obłożenia 10 proc. nie przekracza 40 proc. hoteli, a w styczniu aż 63 proc. Widoczny jest dalszy spadek udziału gości wypoczynkowych.

W najnowszej ankiecie IGHP zapytała hotelarzy o potencjalny wpływ wzrastającego w ostatnich tygodniach wskaźnika dziennych zakażeń na malejącą liczbę nowych rezerwacji w listopadzie i grudniu 2021 r. Ponad 3/4 hoteli potwierdziło taką zależność, przy czym 39 proc. określiło go jako duży i również 39 proc. jako umiarkowany.

MICE - spotkania biznesowe, ale w późniejszym okresie

Hotele, które nie posiadają odpowiedniej infrastruktury (ok. 8 proc.), zapytania o możliwość organizowania konferencji w listopadzie i grudniu otrzymuje 85 proc. obiektów, w tym 14 proc. ocenia je na dużo i 29 proc. umiarkowanie - wyniki na poziomie bardzo zbliżonym do ankiety wrześniowej. Jednocześnie średnio 15 proc. zapytań odrzucanych jest przez hotele z uwagi na utrzymany limit organizacji konferencji, tj. 1 osoby na 10 mkw. Mniejszą część ofert, bo do 20 proc. zapytań, zmuszone jest lub będzie odmawiać zdecydowanie dominująca grupa hoteli stanowiąca 69 proc. ankietowanych. Z drugiej strony, 60 proc. i więcej zapytań odmawia tylko 6 proc. obiektów.

Kontrole zaszczepienia pracowników przez pracodawców nie wpłynie, zdaniem ankietowanych, na frekwencję w hotelach

Pojawiają się informacje o możliwości weryfikowania statusu zaszczepienia pracowników. Celem ankiety było sprawdzenie, czy zwiększyłoby to chęć gości do pobytów turystycznych i biznesowych w hotelach.

  • 25 proc. hoteli udzieliło odpowiedzi twierdzącej, ale ponad dwa razy więcej (58 proc.) przeczącej, a 17 proc. nie miało zdania.

O wytycznych ankiety

W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP w dniach 4-10 listopada:

  • wzięło udział 165 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach, ale spośród nich 59 proc. położonych jest w miastach. 28 proc. to obiekty sieciowe.
  • Większość ankietowanych (81 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 61 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 96 pokoi.
  • Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 33 proc., łączące segment biznesowy z turystycznym 39 proc., a specjalizujące się w turystyce wypoczynkowej 28 proc.
  • Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (93 proc.).

Wszystkie statystyki przedstawione powyżej są niezmienne od początku przeprowadzania przez Izbę ankiet, niezależnie od zmieniającej się liczby respondentów.