Jak obniżka VAT wpłynie na ceny pieczywa?

Jak obniżka VAT wpłynie na ceny pieczywa?

Początek nowego roku 2022 przyniósł niemiłe zaskoczenie związane z podwyżkami bardzo ważnych dla piekarni cen gazu i energii elektrycznej. Wymusiło to działania optymalizacyjne w piekarniach rzemieślniczych, przegląd produkowanego asortymentu, symulacje kalkulacji kosztów oraz próby zmiany zastąpienia gazu innymi nośnikami energii do obsługi pieców.

Większość piekarni zdecydowała się prewencyjne podniesienie ceny sprzedaży swoich wyrobów o 10-25% w styczniu. Dużym ciężarem dla piekarni są płace, raty leasingowe, koszty transportu i nośników energii. Oceniając sytuację obiektywnie, większość piekarni, które nie mają zdywersyfikowanej sprzedaży i rozwiniętej sieci sklepów firmowych, mają problem na rynku.

Co ważne, piekarnie rzemieślnicze szukają alternatywnego asortymentu do produkcji, takiego jak wyroby garmażeryjne, słone przekąski czy inne wyroby regionalne. Wydaje się, że jest to ostatni moment na podjęcie decyzji o specjalizacji produkcji w piekarni. Zmiany w 2021 roku sprawiły, że rok 2022 może przynieść wiele przejęć i zamknięć zakładów produkcyjnych.

Jak obniżka VAT wpłynie na ceny pieczywa?

Od 01.02.2022 roku piekarnie rzemieślnicze i sklepy obniżają swoje ceny na pieczywo o wartość VAT. Sytuacja na rynku surowców ciągle jest niestabilna, a podwyżki cen gazu energii powodują, że piekarze dokładniej monitorują sytuację finansową swojej firmy. Przede wszystkim oceniana jest sprzedaż, marżowość produkowanego asortymentu, koszty logistyki i pracowników. Piekarnie próbują odnaleźć się w realiach "Polskiego Ładu". Ceny chleba i bułek w piekarniach najczęściej są porównywane do konkurencji oraz cen w sieciach handlowych. Ceny na pieczywo i wyroby cukiernicze do Świąt Wielkanocnych będą rosły.

Jaka jest prognoza dla sprzedaży pieczywa w latach 2022-2025?

Znając plany rozwoju sieci handlowych i dyskontów, z dużym prawdopodobieństwem można ocenić, że głównie sprzedaż pieczywa będzie rosła w tym segmencie i w exporcie. Chleb jest ciągle dla sieci dyskontów asortymentem, który niską ceną ma przyciągać nowych i dotychczasowych klientów. Ceny będą maksymalnie atrakcyjne w stosunku do sklepów firmowych piekarni rzemieślniczych. Może to rodzić sytuację, kiedy dostawcy będą dostarczać pieczywo do sieci handlowych funkcjonując biznesowo na granicy rentowności.