Kantar: Najpopularniejsze warzywa i owoce 2021 roku
Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw przeprowadził badania podsumowujące spożycie warzyw i owoców w 2021 roku. Znacząco wzrosła świadomość ich prozdrowotnej roli. Warzywa i owoce postrzegane są przez Polaków jako podstawa zdrowego sposobu odżywania, jako budujące odporność organizmu i korzystnie wpływające na samopoczucie i wygląd. Do najczęściej spożywanych należą pomidory, ogórki, cebula, jabłka, truskawki.
Jak wynika z badań, najpopularniejszymi owocami w Polsce są jabłka i truskawki. Co najmniej 90% mieszkańców naszego kraju w sezonie próbowało także czereśni, gruszek i malin. Wśród najpopularniejszych owoców są także wiśnie, borówki, czerwone i czarne porzeczki, aronia.
- 49% Polaków w sezonie co najmniej raz w tygodniu je śliwki, 34% borówkę, 30% wiśnie. 25% badanych spożywało w sezonie, co najmniej raz w tygodniu, czerwoną porzeczkę. Największy spadek zanotowały śliwki.
Analizując zmiany deklaracji konsumpcji najpopularniejszych gatunków owoców widać, że najbardziej stabilną pozycję mają: jabłka, truskawki, borówka oraz aronia i jej przetwory.
- Najczęściej jedzonymi przez Polaków warzywami są pomidory i ziemniaki. W 2021 roku, co najmniej raz w tygodniu spożywało je odpowiednio 90 i 91% badanych, a tylko co setny (1%) nie jadł ich wcale.
- Wśród najpopularniejszych są ogórki, cebula, marchew i sałata. W sezonie, co najmniej raz w miesiącu jadło je 97% Polaków, co najmniej raz w tygodniu odpowiednio 83, 80 i 77%, 71% badanych.
- Niemal wszyscy Polacy regularnie jedzą również kapustę i kalafiora. W sezonie, co najmniej raz w miesiącu jadło je 93% badanych, co najmniej raz w tygodniu odpowiednio 50% i 43%. 87% Polaków regularnie je paprykę i pieczarki (co najmniej raz w miesiącu).
- W czołówce znalazły się również brokuły (72%), cukinia (67%) oraz dynia. Konsumpcję tej ostatniej deklaruje już blisko połowa Polaków (48%). Częstotliwość spożywania warzyw w sezonie utrzymuje się na stałym poziomie.
W 2021 r. w porównaniu do 2019 nie obserwujemy większych zmian w spożyciu poszczególnych gatunków. Zarówno w deklaracjach spożycia, jak i jego częstotliwości.
Wciąż jemy za mało owoców i warzyw
- Wyniki badania z 2021 roku, jeśli zestawimy je z wynikami sprzed dwóch lat, pokazują, jak pandemia zmieniła zwyczaje Polaków związane z odżywianiem się. Wyraźnie wzrosła świadomość znaczenia jedzenia warzyw i owoców we wzmacnianiu odporności organizmu, choć wciąż nie do końca wiemy, ile powinniśmy ich jeść. I to wskazuje na kluczową rolę edukacji. Przypomnijmy, warzywa i owoce powinny stanowić połowę każdego posiłku - mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar.
Nadal jemy za mało warzyw i owoców. Większość (62%) Polaków przyznaje, że nie wiedzą, ile warzyw i owoców powinno się spożywać dziennie. Tylko co piąty (19%) z nas wie, ile warzyw i owoców należy spożywać, tak by dieta była zgodna ze stanem wiedzy i rekomendacjami dietetyków. Ta niewiedza jest głównym powodem tego, że konsumpcja warzyw i owoców nie rośnie.
Jak się okazuje, wiedza na temat zasad prawidłowego odżywiania rośnie wraz z wykształceniem. Co czwarta (26%) osoba z wyższym wykształceniem wie, ile powinno się jeść warzyw i owoców, w porównaniu do 19% osób z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym.
Wnioski z badań Kantar podsumowujących 2021 rok:
- Znacząco wzrosła świadomość prozdrowotnych atrybutów warzyw i owoców.
- Smak staje się kluczową korzyścią dla konsumentów warzyw i owoców.
- Wśród barier zmalało znaczenie trudności i czasochłonności przygotowania.
- Chcemy spożywać to co sezonowe i lokalne, preferujemy zakupy w sezonach zbioru poszczególnych gatunków.
- Ponad połowa Polaków sięgnęła po niektóre gatunki częściej niż w latach poprzednich.
- Rzadsze zakupy wspierają rozwój rynku przetworów, mrożonek i soków NFC.
- Rośnie świadomości prozdrowotna, ale nie wiedza na temat ile powinniśmy spożywać.
- Głównym powodem tego, że Polacy nie spożywają większej ilości warzyw i owoców jest to, że sądzą, że nie muszą gdyż ilość, którą spożywają jest ich wystarczająca.
Monitoring konsumpcji weryfikuje Fundusz Promocji Owoców i Warzyw. Badanie realizowane jest przez firmę Kantar w ramach projektu "CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora". Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi i we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.