Kawowe trendy 2021 - jak je wdrożyć w restauracji?

Kawowe trendy 2021 - jak je wdrożyć w restauracji?

Ubiegły rok zarówno restauratorom, właścicielom kawiarni, jak i ich gościom uświadomił jak wiele znaczy możliwość wypicia kawy w ulubionym miejscu. Choć trudno przewidzieć, jakie zmiany przyniesie pod tym względem 2021 rok, warto przyjrzeć się trendom, które wpłyną na rynek kawy. Na jakie kawowe nowości zwrócić uwagę? Czym zaskoczyć gości? Prognozuje Maciej Duszak, Mistrz Polski Polish Brewers Cup oraz Master of Coffee Science w Coffeedesk.

Według sondaży przeprowadzonych przez Allegra World Coffee Portal w Wielkiej Brytanii tuż po złagodzeniu restrykcji, 55% respondentów wybrało ulubioną kawiarnię jako pierwsze miejsce do odwiedzenia po lockdownie. To druga pod względem popularności odpowiedź - kawiarnie nieznacznie wyprzedziła tylko wizyta u rodziny i przyjaciół. Polskie kawiarnie i restauracje, działające w trybie na wynos, wypatrują zielonego światła na otwarcie się dla gości. To dobry czas, by przeanalizować nowości i możliwości zmiany w ofercie. Które z kawowych trendów 2021 przyjmą się w naszym kraju?

Kawa speciality ratunkiem dla rynku

Jak tłumaczy Maciej Duszak, rynek kawy przechodzi głębokie zmiany - trwa kryzys cen. Produkcja tzw. kawy commodity, czyli przemysłowej, wypalanej na masową skalę przestaje być opłacalna dla farmerów, ponieważ zyski nie przekraczają kosztów jej wytworzenia.

Rozwiązaniem i rozwijającym się trendem jest produkcja kawy speciality - ziaren wyjątkowych pod względem smaku, wysoko ocenionych przez Q-gradera (kawowy odpowiednik sommeliera), rosnących na niewielkim obszarze i pozyskiwanych w etyczny sposób, właściwie wynagradzający producenta kawy. Uprawa kawy speciality pozwala na 15-krotnie większy zarobek w stosunku do kawy przemysłowej.

Plantacja kawy specialty w Gwatemali

Jakie ma to znaczenie dla polskich restauratorów? - Coraz większa świadomość gości i chęć próbowania lepszej kawy to najlepszy motor do zmiany kawę na tę w wersji speciality. - mówi Kamil Kwietniewski, szef sprzedaży B2B w Polsce w Coffeedesk. Eksperci marki zajmują się m.in. doradztwem dla branży gastronomicznej i podpowiedzą jak najefektywniej wprowadzić kawę wysokiej jakości do restauracji.

W ramach poszukiwań idealnej kawy dla swoich gości dobrze czasem zboczyć z utartych szlaków i przyjrzeć się nieznanym jeszcze szerzej kawowym kierunkom. - W 2021 będę z ciekawością przyglądał się kawom z Azji, zwłaszcza z wysp Indonezji. Do tej pory były one przyciężkawe, o dymnym, mocnym aromacie. Coraz lepsze metody obróbki wyzwalają ich egzotyczny, owocowy smak, możemy wyczuć tropikalne, soczyste owoce - tłumaczy Maciej Duszak.

Puszka pełna energii

Kolejnym rozwijającym się zjawiskiem jest wzrost popularności napojów RTD (ready to drink) na bazie kawy. Zamknięta w puszce zdrowa alternatywa dla napojów energetycznych to idealne rozwiązanie w dobie sprzedaży na wynos, która z pewnością nawet po zdjęciu obostrzeń będzie intensywnie się rozwijać. Trend, który święci triumfy w Stanach Zjednoczonych, coraz mocniej jest widoczny w Europie.

W 2021 roku w Polsce powinny pojawić się tego typu napoje kawowe jakości speciality. W puszce najczęściej zamknięte jest cold brew - kawa zaparzona na zimno. Do rozwoju popularności cold brew mogą w znaczący sposób przyczynić się Polacy. Właściciele palarni Hard Beans Coffee Roasters z Opola stworzyli HardTank - pierwsze na świecie opatentowane urządzenie, które pozwala w krótkim czasie wyprodukować większą ilość cold brew i znacząco obniżyć koszty jego produkcji.

Jakość zamknięta w kapsułce

2021 rok przyniesie też dobre wiadomości dla wszystkich, którzy w swoich restauracjach używają ekspresów kapsułkowych. Coraz więcej producentów przygotowuje kapsułki wypełnione wysokiej jakością kawą speciality - np. Colonna Coffee czy Caffenation.

Kapsułki Colonna Coffee z kawą specialty

Producenci pracują też nad ekologicznymi rozwiązaniami, pozwalającymi na recykling zużytych opakowań. Kapsułki produkowane są z trzciny cukrowej, są recyklingowalne i kompostowalne. Dzięki zastosowaniu w kapsułkach bariery tlenowej kawa w środku kapsułki pozostaje świeża.

- Ekspresy kapsułkowe to ekonomiczne rozwiązanie - nie wymagają dodatkowych akcesoriów, podgrzewają tylko tyle wody, ile niezbędne jest do zaparzenia jednej filiżanki, korzystają z odmierzonej dozy kawy. W połączeniu z ekologicznymi technologiami pozwalającymi na kompostowanie zużytych kapsułek i wypełnienie ich kawą najwyższej jakości stają się ciekawą opcją do wykorzystania np. w restauracji - podkreśla Maciej Duszak.

Początek roku sprzyja planowaniu nowych rozwiązań. Eksperci i doradcy marki Coffeedesk z przyjemnością doradzą, jakie trendy sprawdzą się w restauracji, kawiarni czy hotelu.

Artykuł powstał przy współpracy z Coffeedesk.

fot. materiały prasowe Coffeedesk