Nierozwiązana kwestia: czy można żądać okazania certyfikatu COVID?

Nierozwiązana kwestia: czy można żądać okazania certyfikatu COVID?

Czy restaurator może żądać okazania przez klienta zaświadczenia COVID, zaświadczenia o szczepieniu lub o wyniku testu? Czy w restauracjach można? Jak w klubach, prowadzić selekcję? Od 15 grudnia zmieniły się limity osób dot. korzystania m. in. z restauracji, hoteli, sklepów oraz kin. Do limitów nie wlicza się osób zaszczepionych przeciwko COVID-19 pod warunkiem okazania unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID lub zaświadczenia o szczepieniu lub wyniku testu i o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19.

Czy jednak restaurator ma prawo żądać okazania takiego dokumentu? Główny problem wprowadzanych obostrzeń sprowadza się do tego, że są one wprowadzane w drodze rozporządzeń, które z kolei są aktem hierarchicznie niższym niż ustawy albo Konstytucja. Z racji tego, wprowadzone ograniczenia są niekonsekwentne w zakresie możliwości ich egzekwowania i nakładania ewentualnych kar.

Co z weryfikacją zaszczepienia? Ściśle z tym powiązany jest podstawowy problem obecnych ograniczeń dla branży HoReCa, który sprowadza się do tego, czy prowadzący dany obiekt może żądać okazania przez klienta zaświadczenia COVID lub zaświadczenia o szczepieniu albo wyniku testu i o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19.

Jak się okazuje, prowadzący dany obiekt nie ma podstaw prawnych, aby takie żądania kierować. Okazanie stosownego zaświadczenia może się odbywać jedynie na zasadach dobrowolności, a w przypadku odmowy realizacji usługi, prowadzący obiekt może narazić się na odpowiedzialność polegającą na naruszeniu dóbr osobistych danego Klienta. Oczywiście tego rodzaju sytuacje mogą należeć do rzadkości, a jednak obowiązujące przepisy prowadzą do sytuacji skrajnych, w której prowadzący obiekt - niezależnie od tego jak się zachowa - może ponieść odpowiedzialność. Choć tą bardziej dotkliwą może być odpowiedzialność wizerunkowa.

Selekcja w restauracji jak w klubie?

Żądanie wrażliwych danych medycznych, bo przecież takimi danymi są informacje o przebytych szczepieniach i chorobach stanowi o wiele bardziej wyraźne wkroczenie w prywatną sferę obywatela. Kolejną kwestią, która może sprawić problem jest analiza tego, który lokal prowadzi działalność polegającą na prowadzeniu miejsc do tańczenia lub w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych w pomieszczeniach lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni. Pomija się przy tym jednak fakt, że to zarówno przedsiębiorcy, jak i obywatele ponoszą tego konsekwencje.