Nielsen: rynek produktów wege zyskuje na wartości
Roczna wartość sprzedaży najpopularniejszych produktów wegetariańskich wyniosła w sierpniu br. 441 mln zł - szacuje Nielsen. Wśród najczęściej kupowanych zamienników produktów odzwierzęcych są mleka roślinne, dania gotowe i pasty kanapkowe.
Na rynku produktów wegetariańskich, które Nielsen zbadał po raz pierwszy, największą wartość sprzedaży w tym roku generują mleka roślinne (253 mln zł, w dalszej kolejności dania gotowe typu wege burgery, czy falafele (wartość sprzedaży 107 mln zł) oraz pasty kanapkowe (81 mln zł). Sprzedaż w tych kategoriach rośnie rok do roku odpowiednio o 30 proc., 16 proc i 23proc.
- Taki trend jest widoczny już od kilku lat. Wpływają na to postawy konsumentów o coraz zasobniejszych portfelach, gotowych wydawać więcej na zakupy spożywcze, poszukujący zdrowych produktów - mówi Bożena Rudaś, business development senior consultant w Nielsen Connect.
Produkty roślinne są popularne też wśród mięsożerców. Jak wskazuje Aldona Padula, associate manager w Nielsen Connect, w stronę półek z produktami wege coraz chętniej zwracają się nie tylko zadeklarowani wegetarianie i weganie, ale i konsumenci spożywający mięso.
- Po produkty wegetariańskie coraz częściej sięgają również flexitarianie i mięsożercy ciekawi nowych smaków. Jednocześnie wzrost sprzedaży produktów wegańskich nie wpływa na sprzedaż mięsa, stanowiącego jedną z największych kategorii FMCG. Mięso i wędliny paczkowane odnotowały w sierpniu br. 11 proc. wzrosty. Na sprzedaż mięsa mogą wpływać te same czynniki, jakie obserwujemy w przypadku produktów wegetariańskich, czyli coraz bogatsza oferta w sklepach, przystępne ceny, popularyzacja kuchni innych krajów, otwartość na innowacje - analizuje ekspertka.