Polacy wydali na kawę 1,5 mld złotych

Polacy wydali na kawę 1,5 mld złotych

Polacy wydali w tym roku na kawę ponad 1,5 mld złotych W pierwszym półroczu br. wydatki gospodarstw domowych na kawę wyniosły 1,54 mld zł i były o 7,1 proc. większe niż przed rokiem - wynika z analizy GfK Polonia.

Pandemia Covid-19 nie wpłynęła negatywnie na polski rynek kawy. Sprzedaż ekspresów do kawy w Polsce w pierwszej połowie br. w ujęciu wartościowym była na czwartym miejscu w Europie. Wyprzedzają nas tylko Niemcy, Francja i Niderlandy. Mocno zaskakujący może wydać się fakt, że daleko za nami pozostają m.in. Brytyjczycy oraz słynące z kawy Włochy - wynika z analiz GfK Polonia.

Wzrosty napędza kategoria ekspresów automatycznych - urządzeń premium, które wymagają kawy ziarnistej i pozwalają przygotować różne rodzaje kaw w sposób minimalizujący zaangażowanie konsumenta. Udział sprzedaży ekspresów automatycznych w Polsce, w pierwszym półroczu 2020 wynosi aż 60,8 proc., przy średniej europejskiej na poziomie 14 proc. Ekspresy automatyczne w pierwszym półroczu tego roku odpowiadają za 92 proc. wartości całego rynku urządzeń do przygotowywania kawy. 

- W poprzednich latach rynek ekspresów automatycznych przyzwyczaił nas do dwucyfrowych wzrostów, zarówno w wartości jak i ilości sprzedawanych urządzeń. Dynamika na poziomie od ponad 30 proc. do blisko 50 proc. nie była niczym zaskakującym. Okres pandemii musiał wpłynąć na korektę tego zjawiska, ale wciąż ekspresy automatyczne notują wzrosty. W pierwszej połowie tego roku sprzedano o blisko 11 tysięcy urządzeń więcej w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r., a rynek wygenerował tym samym dodatkowe 21,5 mln zł - tłumaczy Artur Noga-Bogomilski, senior director w dziale Market Insight Solution w GfK.

Trend ten wpływa także na sprzedaż kaw ziarnistych. W ujęciu wartościowym wydatki gospodarstw na kawę ogółem wzrosły w pierwszym półroczu 2020 w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku o 7,1 proc. W tym samym okresie segment kawy ziarnistej odnotował aż 28,4 proc. wzrostu. W pierwszej połowie roku wzrosła także wartość wydatków na segment kapsułek (7,4 proc.) oraz kawy mielonej (4 proc.). Jedyną kategorią, która pozostała stabilna z lekką tendencją spadkową w relacji rok do roku, była kawa rozpuszczalna (zawierająca kawę rozpuszczalną, rozpuszczalną smakową, mixy (np. 3w1), substytuty kawy (np. z cykorii) oraz cappuccino/frappe itp.). W jej przypadku zmiana wyniosła -0,2 proc.. Na podstawie danych GfK pochodzących z Panelu Gospodarstw Domowych możemy zaobserwować, że popularność kawy utrzymuje się w Polsce na stałym, wysokim poziomie (96 proc. gospodarstw kupiło kawę w okresie od lipca 2019 do czerwca 2020 roku. To tyle samo co w dwóch poprzednich analogicznych okresach).

- Ogólnie zamiłowanie Polaków do kawy trwa. Zmieniają się jednak preferencje związane z jej rodzajami. Obserwujemy pewien odpływ konsumentów od bardziej tradycyjnych, ale wciąż największych pod względem udziałów wartościowych rodzajów kawy: mielonej i rozpuszczalnej. W tym przypadku spadek liczby nabywców w ostatnich latach to ok. 1-2 pp. z roku na rok - mówi Katarzyna Krajewska, Manager w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

źródło: wirtualnemedia.pl