Popularność

Popularność "bio" produktów rośnie

Z nowego raportu agencji IQS "Bio - szansą rynkową" wynika, że produkty z oznaczeniem "bio" sporadycznie kupuje 67 proc. konsumentów, a regularnie 19 proc. Częściej i więcej produktów bio chciałoby kupować aż 62 proc. badanych. Na przeszkodzie stoi brak zrozumienia czym jest bio oraz brak pewności, że produkt oznaczony jako bio, jest nim w rzeczywistości - wynika z autorskiego raportu agencji IQS. 

Główną zaporą w zakupie okazuje się cena. Aż 68 proc. badanych twierdzi, że produkty bio są dla nich za drogie. Kategorie, w których najczęściej dokonujemy zakupów bio, to: warzywa i owoce (59 proc. badanych), jaja (54 proc.), nabiał, produkty mleczne i sery (49 proc.) oraz nasiona, ziarna, orzechy, pestki i bakalie (38 proc.)

Aż trzech na czterech konsumentów uważa, ze produkty bio są teraz modne. Wyróżniają się wysoką jakością, przypisuje się je do segmentu premium. Według większości badanych konsumentów artykuły bio są zdrowe (70 proc.), w pełni naturalne - bez toksyn (67 proc.) oraz że mają prosty, krótki skład (62 proc.) i zawierają więcej witamin i minerałów niż "zwykłe" produkty (61 proc.). Ponadto, ich smak jest prawdziwy i autentyczny (twierdzi tak 65 proc. badanych). 43 proc. klientów twierdzi, że często na produktach jest napisane bio, choć z założenia takimi nie są. Dodatkowo, co czwarty Polak przyznaje, że nie widzi różnicy w jakości, składzie i smaku pomiędzy "artykułami bio", i "nie bio" i dlatego twierdzi, że bio to kontynuacja szkodliwego trendu, który polega na  "wmawianiu ludziom, co mają myśleć, co jeść i jak żyć".

Czym właściwie jest "bio"? Z badania IQS wynika, że rozumienie samego pojęcia bio  jest uzależnione od wieku konsumenta. W najmłodszej grupie badanych, w wieku 18-24 l., bio rozumiane jest jako zmiana, dobro, pomysłowość i kreatywność w podejściu do produktów. W grupie dzisiejszych 40- i 50-latków produkty bio to głównie bezpieczeństwo, zaufanie, powrót do normalności i duma (aż 55 proc. badanych uważa, że wyprodukowane w Polsce produkty bio są o wiele lepsze od tych z zagranicy). Ponad połowa ankietowanych (56 proc.) Polaków przyznaje, że nie ma pewności, że coś jest naprawdę bio. Głównym wyznacznikiem bio pozostaje certyfikat, ale z jakimikolwiek oznaczeniami produktów bio spotkało się jedynie 36 proc. respondentów.  Największą znajomość certyfikatów w Polsce ma oznaczenie "100% NATURAL", które znacznie wyprzedza unijny "zielony liść".

Badanie zrealizowane przy użyciu platformy badawczej analizy treści netdive. Siła zjawisk, motywacji i barier - badanie CAWI, N=527.

źródło: www.wirtualnemedia.pl