Powstał Polski Pakt Plastikowy

Powstał Polski Pakt Plastikowy

Polski Pakt Plastikowy to platforma współpracy, którą tworzy grupa 12 firm od producentów opakowań, poprzez firmy i sieci handlowe wprowadzające produkty w opakowaniach na rynek, po recyklerów i organizacje odzysku. Towarzyszy im grono instytucji - organizacji branżowych, pozarządowych i tych ze świata nauki.

- Tylko wspólnie możemy zmierzyć się z plastikowym wyzwaniem. Powinniśmy skoncentrować działania na ograniczeniu użycia plastiku, pracować nad innowacjami i sprawić, aby plastik krążył w obiegu zamkniętym. Wierzymy, że angażowanie kolejnych firm, instytucji i administracji oraz realna i efektywna współpraca tych wszystkich stron może doprowadzić do zmiany modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w Polsce. Pamiętajmy, że członkowie Paktu to firmy, które od lat podejmują już liczne działania w tym obszarze. Ich zaangażowanie w Pakt to wyraz większych ambicji i decyzja o realizacji wspólnych projektów niemożliwych do realizacji dla pojedynczych podmiotów. Czas bowiem na zdecydowane działanie - tu i teraz. Cele strategiczne Polskiego Paktu Plastikowego - to ambitny, bardzo konkretny plan działania ? mówi Małgorzata Greszta, CSR Consulting inicjator "Kampanii 17 Celów".

9,2 miliarda ton plastiku - tyle globalnie wytworzyliśmy od lat pięćdziesiątych XX w. Niestety, większość po jednorazowym użyciu trafia na wysypiska śmieci i do oceanów. Problem widzą rządy, biznes, organizacje pozarządowe, przedstawiciele świata nauki i konsumenci. 10 września w Polsce, wzorem innych państw, środowiska te powołały wspólną inicjatywę - Polski Pakt Plastikowy, który ma zmierzyć się z tym wyzwaniem na naszym rynku. Polski Pakt dołącza do najważniejszej międzynarodowej inicjatywy środowiskowej Plastics Pact network Fundacji Ellen MacArthur. Pakt stawia sobie za cel zmianę obecnego modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w opakowaniach na polskim rynku na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego i ogłasza 6 wspólnych celów dla członków Paktu do roku 2025. Inicjatywa powstała pod parasolem Kampanii 17 Celów.

Cele Paktu oparte są na modelu trzech najważniejszych kierunków działań postulowanych przez ekspertów: ograniczanie użycia tworzyw sztucznych, innowacje -tworzenie obiegu zamkniętego. Drogowskaz proponowany przez Polski Pakt Plastikowy zakłada 6 celów strategicznych, do realizacji których firmy działające w Polsce i mające wpływe na rynek opakowań z tworzyw sztucznych będą dążyć do końca 2025 roku. 

Cele Paktu oparte są na modelu trzech najważniejszych, postulowanych przez ekspertów, kierunków działań:

  • ograniczanie użycia tworzyw sztucznych,
  • innowacje
  • tworzenie obiegu zamkniętego.

6 celów strategicznych Paktu:

Pierwszy cel to identyfikacja, a następnie eliminacja wskazanych, nadmiernych i problematycznych opakowań z tworzyw sztucznych poprzez przeprojektowanie, innowacje i alternatywne modele dostawy.

Drugi natomiast obejmuje dążenie do zmniejszenia o 30 proc. użycia pierwotnych tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na rynek.

Trzeci cel to konkretne postanowienie - do 2025 roku 100 proc. opakowań z tworzyw sztucznych na polskim rynku ma nadawać się do ponownego wykorzystania lub recyklingu.

Kolejne zobowiązania odnoszą się do zwiększenia udziału surowców wtórnych w opakowaniach z tworzyw sztucznych do poziomu 25 proc.

a także efektywnego wsparcia systemu zbiórki i recyklingu opakowań tak, aby osiągnąć poziom recyklingu w wysokości co najmniej 55 proc. na polskim rynku.

Ostatni cel stanowi bardzo ważny element walki o nowy model obiegu plastiku i mówi o podniesieniu jakości i efektywności edukacji konsumentów w zakresie segregacji, recyklingu, ponownego wykorzystania i ograniczenia zużycia opakowań. Należy bowiem postawić jeszcze mocniej na efektywną edukację konsumentów, angażującą przedstawicieli wszystkich sektorów.

fot. https://www.freepik.com/