Prawa konsumenckie w lokalu gastronomicznym - UOKiK przypomina

Prawa konsumenckie w lokalu gastronomicznym - UOKiK przypomina

W 2021 została przeprowadzona kontrola Inspekcji Handlowej w lokalach gastronomicznych, która wykazała, że co drugi przedsiębiorca nie przestrzega przepisów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, jakie prawa w lokalach mają konsumenci.

360 placówek gastronomicznych w regionach turystycznych zostało w 2021 roku skontrolowanych przez Inspekcję Handlową. Okazało się, że w niemal połowie z nich (178) odnotowano różne nieprawidłowości. Błędami, które zostały przez Inspekcję wychwycone, były m.in.:

  • Brak informacji o cenie napoju czy potrawy.
  • Do przygotowania potrawy używany był inny składnik niż wskazany w menu (np. twardy ser zamiast parmezanu, baranina zamiast jagnięciny, krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany).
  • Zaniżano wagę potraw lub pojemność napojów, a także doliczanie do rachunku napojów, które wchodzi w skład zakupionego zestawu.
  • Brak informacji o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych, co jest wymaganiem ustawowym.

Są to kwestie bardzo ważne, których należy unikać, szczególnie że konsumenci świadomi swych praw mogą za takie niedopatrzenia zgłosić lokal do odpowiednich jednostek. Skoro mowa o prawach konsumentów - w lokalu gastronomicznym są one bardzo szerokie. Ważne jest, by cennik dostępny był w miejscu ogólnodostępnym, czy to na wywieszce, tablicy lub karcie menu i ceny te musza zgadzać się z podanymi na paragonie. Jeśli produkty są sprzedawane na wagę, konsument ma prawo przed złożeniem zamówienia poprosić o oszacowanie ceny porcji, zaś ostateczna waga potrawy powinna być zmierzona po ostatecznym przygotowaniu, na przykład usmażeniu ryby - na tej podstawie dopiero należy podliczać cenę potrawy i wyliczać rachunek. W niektórych lokalach doliczana jest tzw. "usługa serwisowa" - konsument musi być o niej wcześniej poinformowany, na przykład w karcie menu. Kolejną ważną kwestią jest samo złożenie zamówienia. Jest one równe pewnego rodzaju umowie, dlatego też jeśli potrawa miała zawierać na przykład oliwki, a bardzo trudno je znaleźć na talerzu, to całe danie konsument może zareklamować. Z zawarciem owej umowy wiąże się także czas realizacji zamówienia - jeśli termin ten nie został dotrzymany, to znaczy, że lokal nie wywiązał się z obowiązku, a usługę tę można reklamować i zażądać chociażby obniżenia rachunku za posiłek. Uwaga, reklamacji może podlegać także temperatura posiłku!

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta podpowiada, gdzie w razie problemów i nieprawidłowości szukać pomocy. Jeśli klienci zakończyli wizytę w lokalu gastronomicznym zatruciem pokarmowym, sprawę tę mogą zgłosić do miejscowej stacji sanitarno-epidemiologicznej. Nierzetelna obsługa lokalu, czy też np. zaniżona waga dania może zostać skierowana do wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej lub do UOKiK. Problem może również stanowić wątpliwa jakość serwowanych potraw - w takim przypadku poinformowany może zostać wojewódzki inspektorat Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych lub Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Sytuacje te pokazują, że warto spełniać wszelkiego rodzaju normy i unikać błędów, ponieważ mogą się one zakończyć kontrolą odpowiednich instytucji i nałożonymi karami.