Rośnie rynek jedzenia na zamówienie

Rośnie rynek jedzenia na zamówienie

Średnio 25 procent osób na całym świecie zamawia przynajmniej raz w tygodniu jedzenie na wynos. Polska znalazła się poniżej średniej, ale jednocześnie jest na trzecim miejscu wśród krajów europejskich.

Forma dostaw posiłków się zmienia, jest coraz bardziej ulepszana. Co ciekawe co czwarty Polak zamawia obecnie częściej jedzenie z dowozem niż jeszcze 2 lata temu, jednak najwyższy wzrost korzystania z tej usługi widoczny jest w Hiszpanii. Jak wynika z przeprowadzonych ankiet - średni rachunek za jedzenie na wynos jest w Polsce jednym z najniższych spośród 21 krajów z całego świata. Natomiast Polacy bardzo często odwiedzają restauracje typu fast food niż np. Szwajcarzy, chociaż dwa razy rzadziej niż mieszkańcy USA.

Do wszystkiego przyczyniła się pandemia. Rynek jedzenia na zamówienie istotnie wzrósł w ciągu ostatnich dwóch lat. Spośród krajów, które wzięły udział w ankiecie, to zachowanie konsumenckie jest najpowszechniejsze w Indonezji oraz Korei Południowej, w Europie zaś ? w Grecji. Rosnący trend jest widoczny w największym stopniu w Hiszpanii, Indonezji i Korei Południowej, najmniej w Nigerii i Grecji. W Polsce ten wzrost jest nieco poniżej średniej światowej (33 procent) i wynosi 24 procent.

Podczas wybuchu pandemii, w momencie gdy zostały pozamykane restauracje, puby i rozwinęła się zdalna praca - właśnie wtedy forma dostawy posiłków stała się bardzo popularna. Wraz z normowaniem sytuacji pandemicznej w naturalny sposób można oczekiwać, że korzystanie z możliwości zamawiania posiłków z dowozem się obniży, ale wiele osób, z różnych względów, przekonało się jednak do tej formy konsumpcji.

Konsumenci zaczęli się przekonywać do posiłków na dowóz, chociażby z racji mniejszych kosztów jedzenia z dowozem. Może to wynikać z przekonania, że w restauracji, oprócz posiłku zamawiamy też napoje, czasami deser, płacimy napiwek. Innym argumentem za zamawianiem jedzenia jest, wspomniana wcześniej, praca zdalna. Korzystanie z takiej formy jest wygodne. W podobny sposób rozwinął się też catering dietetyczny, czyli tzw. dieta pudełkowa, w dodatku dostarczana do naszych mieszkań. Coraz więcej osób korzysta z takich opcji wyżywienia.

Wydawanie posiłków na wynos jest również korzystne dla restauracji, które dysponując ograniczoną powierzchnią lokalu, nie są w stanie przyjąć wszystkich klientów, a przez oferowanie jedzenia na wynos mają większy potencjał rozwoju. Można więc przypuszczać, że korzystanie z jedzenia z dowozem będzie stałym elementem ofert restauracji.