Sprawozdanie: na jaką pomoc Rzecznika MŚP może liczyć przedsiębiorca?

Sprawozdanie: na jaką pomoc Rzecznika MŚP może liczyć przedsiębiorca?

W 2021 roku Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców prowadziło ponad 7800 spraw w interesie przedsiębiorców. To o ponad 26% więcej w porównaniu do roku poprzedniego - wynika z raportu "Sprawozdanie z działalności Rzecznika MŚP w 2021 r.". Większość interwencji dotyczyła spraw z zakresu prawa administracyjnego materialnego, prawa podatkowego i ubezpieczeń społecznych.

Rzecznik MŚP wstępował również do licznych postępowań dotyczących subwencji w ramach Tarcz Finansowych PFR i Tarcz Antykryzysowych. Jego działania wpłynęły również na regionalne Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne, kształtując ich praktykę w zakresie umarzania postępowań wobec przedsiębiorców prowadzących restauracje, siłownie i kluby fitness w okresie lockdownu.

Z opublikowanego raportu wynika, że Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców prowadził 7835 spraw (wzrost o ponad 26% w stosunku do 2020 roku). Liczba korespondencji, która wpłynęła, wynosiła 16693 (wzrost o 12%). Wpłynęło 4384 wnioski legislacyjne (wzrost o 30% w stosunku do 2020 roku), a wniosków interwencyjno-procesowych wpłynęło 3303 (wzrost o ponad 16% w porównaniu do roku 2020).

Działalność Rzecznika MŚP przejawiała się poprzez:

  • Opiniowanie proponowanych zmian podatkowych wprowadzonych w ramach programu "Polski Ład", interwencje u Ministra Finansów w sprawie zachowania konstrukcji podatku liniowego.
  • Sporządzenie raportu dotyczącego problematyki stosowania przez organy podatkowe przepisów o zawieszeniu przedawnienia z uwagi na wszczęcie postępowania karnego skarbowego.
  • Sporządzenie raportu dotyczącego barier i utrudnień w zakresie naboru na dotacje na kapitał obrotowy.
  • Opiniowanie i zgłaszanie postulatów dotyczących projektów ustaw mających wpływ na sektor MŚP (m. in. Kodeks dobrych praktyk dla rynku franczyzy).
  • Kierowanie wniosków o wydanie objaśnień prawnych (m in. do Premiera RP o zajęcie jednoznacznego stanowiska w sprawie ?ustawy o dobrym Samarytaninie? i do Ministra Zdrowia w zakresie stosowania tzw. opłaty cukrowej).

Dodatkowo, w 2021 roku Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców interweniował w licznych sprawach związanych z obostrzeniami wprowadzonymi na czas pandemii koronawirusa. Przypomnijmy, że wykorzystując swoje uprawnienia, doprowadził m.in. do natychmiastowego wstrzymania wykonania decyzji, a następnie umorzenia kary w wysokości 30 tys. złotych dla restauratora z Łukowa.

Rzecznik MŚP wstąpił także do dwóch postępowań toczących się przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Dotyczyły one stosowania obniżonej stawki VAT wobec podatnika, sprzedającego na wynos produkty gastronomiczne i mechanizmu stosowania opodatkowania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. W obu przypadkach TSUE w znacznej części podzielił wolnorynkową argumentację Rzecznika MŚP.

- Sprawy, z którymi zwracali się przedsiębiorcy, świadczą o ważnej roli, jaką w działalności biznesu pełni Rzecznik MŚP. Nie każdą firmę stać na dział prawny, czy nawet prawnika. Moje Biuro skutecznie wypełnia tę lukę, reprezentując przedsiębiorców w sporach z organami administracji publicznej takimi jak sądy administracyjne, urzędy skarbowe, czy ZUS, jak również opiniując projekty ustaw czy rozporządzeń. Bardzo dużo spraw udało się załatwić pozytywnie. Liczę, że ustawowe umocowanie Rzecznika MŚP będzie jeszcze silniejsze, tak by mógł wstępować także do procesów cywilnych w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych. Widać, że jest zapotrzebowanie na pracę Rzecznika MŚP - podsumował Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, komentując sprawozdanie z działalności za 2021 rok, jednocześnie informując, że w komentowanym okresie wpływało ok. 320 różnej korespondencji tygodniowo.

Sprawozdanie z działalności Rzecznika MŚP obejmuje okres od 1 stycznia 2021 roku do 31 grudnia 2021 roku.