Wykorzystaj popularność superfoods
Trend szerokiego używania superfoods w kuchni obecny jest z nami od kilku lat i nie wydaje się, że może prędko zniknąć. Wszystko dlatego, że zdrowe i odżywcze jedzenie jest dla gości coraz ważniejsze, a nowinki kulinarne zachęcają ich do wizyt w restauracjach.
Superfoods to produkty żywnościowe wyróżniające się na tle innych wysoką zawartością substancji, które pozytywnie wpływają na działanie organizmu. Ich lista jest niezwykle długa i nieustannie modyfikuje się pod wpływem nowych badań naukowych oraz pojawiających się mód na dany produkt. Które superfoods są teraz na topie i warto wykorzystać je w kuchni?
Produkty pszczele - zdrowie na słodko
O pszczołach mówi się wiele - zarówno o ich zmniejszającej się populacji i programach ochrony tych pożytecznych owadów, jak i o zdrowotnych właściwościach produktów, które dzięki nim powstają. Zalicza się do nich:
-
miód,
-
pyłek kwiatowy, które pszczoły zbierają do ula,
-
pierzga, czyli pokarm pszczół: ubity i sfermentowany pyłek kwiatowy z dodatkiem miodu i śliny pszczół.
Goście są świadomi zdrowotnych właściwości miodu - najpewniej babcie podawały im go podczas infekcji gardła. Nie zawsze jednak znają pyłek i pierzgę, które warto im przedstawić. Zawierają one łatwo przyswajalne białko, składniki mineralne i witaminy oraz działają przeciwzapalnie, odżywczo i regenerująco. Pyłkiem można posypać desery, smoothie bowle, owsianki czy śniadaniowe jogurty z granolą. Pierzgę natomiast najkorzystniej jest zalać ją wodą, a następnie po łyżce dodawać do napojów.
Czarny bez i aronia - owocowe bomby zdrowia
Jeśli Twoi goście chętnie sięgają po dania z jagodami goji czy acai, owocami amla czy noni, warto zapoznać ich z polskimi owocowymi superfoodami, które pod względem zdrowotnym nie odbiegają niczym od modnych składników z Azji. Czarny bez podaje się najczęściej w formie soku z owoców lub syropu z kwiatów. Zawiera dobroczynne antyoksydanty i mają działanie przeciwzapalne oraz przeciwbólowe. Produkty z niego można dodać do napojów, zredukować do powstania gęstego sosu lub przygotować z nich galaretkę stanowiącą element deseru. Aronia natomiast jest powszechnie znana z wysokiej zawartości witaminy C, choć ma wiele innych właściwości. W swoim składzie posiada antyoksydanty, witaminy z grupy B oraz składniki mineralne, jak potas, wapń czy magnez. Soki, konfitury i liofilizowane owoce wykorzystamy w kuchni na dziesiątki sposobów.
Oliwa z oliwek - zawsze w modzie
O właściwościach zdrowotnych oliwy z oliwek restauracyjni goście wiedzą od dawna. Zawiera ona:
-
witaminy E i K,
-
jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które obniżają poziom złego cholesterolu we krwi,
-
kwas oleinowy, który zwalcza stany zapalne,
-
oleocanthal, który działa podobnie do ibuprofenu, popularnego leku przeciwzapalnego.
Wiele badań wskazało, że oliwa z oliwek wspiera organizm w zwalczaniu komórek nowotworowych. W wyborze oliwy do restauracji najlepiej zaufać producentom, którzy gwarantują tradycyjne metody zbioru i tłoczenia oliwek oraz selekcjonują gaje, z których pochodzą ich surowce. Taka jest oliwa Altis - najpopularniejsza marka oliwy z oliwek w Grecji. Jej Altis Extra Virgin Olive Oil dostarczy gościom nie tylko wiele walorów zdrowotnych, ale też wyjątkowych doświadczeń smakowych, gdyż łączy w sobie aromaty świeżych oliwek, ziół i jabłek.
Wodorosty - żywność przyszłości
Morskie rośliny podbijają ostatnio polskie stoły. Jemy już nie tylko sushi owinięte w płatki nori, ale też sałatki z wakame, bulion dashi z glonami kombu czy sproszkowaną spirulinę w koktajlach. Ciekawi nowych smaków goście z pewnością sięgną po nieznane im wcześniej odmiany alg oraz skosztują dań, które wykorzystują je w oryginalny sposób. Niepozorne algi mają bowiem wielką moc. Zawierają łatwo przyswajalne składniki mineralne i witaminy, mnóstwo białka i błonnika oraz ważne dla naszych organizmów kwasy: kwas alfa-linolenowy w wodorostach zielonych oraz kwas eikozapentaenowy w czerwonych. Wystarczy niewielka ilość alg w diecie, by uzupełnić niedobory odżywcze organizmu.
Superfoods - jak promować?
Świadome korzystanie z superfoods w naszej kuchni wymaga nie tylko wiedzy, umiejętności zabawy smakiem i teksturą oraz doświadczenia w stosowaniu różnorodnych technik kulinarnych, ale też umiejętności... marketingowych. Tylko dzięki odpowiedniej promocji dań z superfoods oraz edukacji gości osiągniemy oczekiwany popyt. Warto więc, po pierwsze, zadbać o szkolenia obsługi sali z karty - tak, by swobodnie mogła promować dania, korzystając z wiedzy o zdrowotnych właściwościach użytych produktów. Po drugie, należy rozważyć umieszczenie w karcie informacji o wykorzystanych superfoods i ich cechach. Po trzecie, można opowiedzieć o nich w mediach społecznościowych, gdzie dotrzemy do szerokiej grupy odbiorców. Wszystko po to, by dostarczać gościom zarówno niezapominanych doświadczeń kulinarnych, jak i odżywczej kuchni, po którą będą chcieli wracać.
Artykuł powstał przy współpracy z Upfield Polska sp. z o. o.