Wzrosły ceny masła, oleju, mąki oraz kawy

Wzrosły ceny masła, oleju, mąki oraz kawy

Z danych Centrum Monitorowania Rynku wynika, że w marcu 2022 roku wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 10 proc. wyższa, z kolei liczba transakcji wzrosła o 7,7 proc. w porównaniu z marcem 2021 roku.

Jak się okazuje w marcu 2022 roku, klienci przychodzili do sklepów małoformatowych częściej niż w marcu 2021 roku, ale robili mniejsze zakupy, ponieważ w marcu br. w przeciętnym koszyku było średnio 3,8 produktów, czyli mniej niż przed rokiem i znacznie mniej niż dwa lata wcześniej (m.in. przed pandemią). Średnia wartość koszyka wyniosła w marcu 2022 r. 19,53 zł - to o 2 proc. więcej niż przed rokiem i niemal tyle samo co w marcu 2020 roku.

Droższe masło, olej, mąka, kawa i alkohol

Czynnikiem, który przyczynia się do wzrostu wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych, są wciąż rosnące ceny wielu kategorii produktowych, m.in. masła, oleju, mąki czy kawy, ale też ważnych dla tego formatu alkoholi. Średnia cena półlitrowej butelki wódki czystej topowych marek w marcu 2022 roku wynosiła już około 25,50 zł, podczas gdy rok temu było to o 2-3 zł mniej. Wyższe ceny przełożyły się na spadek sprzedaży - w marcu 2022 roku klienci sklepów małoformatowych kupili o 5% mniej wódki czystej w przeliczeniu na litry, choć wydali na tę kategorię o 6 proc. więcej niż przed rokiem.

Z kolei niewielki wzrost w ujęciu wolumenowym odnotowało natomiast piwo - klienci sklepów małoformatowych kupili aż o 2,4 proc. litrów więcej tego rodzaju alkoholu niż przed rokiem. Lepiej niż w poprzednim roku sprzedawały się też lody - liczba  sprzedanych opakowań lodów była aż o 30 proc. wyższa.

Lepsze wyniki dla żywności o długim terminie przydatności do spożycia

Z danych CMR wynika, że wojna w Ukrainie przyczyniła się do wzrostów sprzedaży produktów o długim terminie przydatności do spożycia. W marcu wartość sprzedaży konserw wzrosła o 35 prc., a dań instant o 50 prc.).