Analiza rynku piekarniczo-cukierniczego

Analiza rynku piekarniczo-cukierniczego

Szeroki wachlarz codziennych produktów spożywczych opiera się na kilku kategoriach. Wśród nich są produkty piekarnicze i cukiernicze - przez wszystkich tak bardzo uwielbiane. Nie ma co ukrywać, rok 2022 był bardzo trudny dla wielu branż, a rynek piekarniczo-cukierniczy nie jest tu wyjątkiem. Sprawdźmy, jak cały segment poradził sobie w tych specyficznych czasach.

Trudny rok za nami

Bez pieczywa oraz wyrobów cukierniczych nie wyobrażamy sobie codziennego życia. Są to produkty obecne w naszej diecie od śniadania po kolację, a ich wybór jest naprawdę szeroki. Z jednej strony sięgamy po nie, spędzając swój czas w domu, idąc do pracy, a z drugiej podczas wypadów do restauracji czy kawiarni. Choć oczywiście nie ma co ukrywać - rok 2022 wszystkich uderzył po kieszeniach i zarówno goście, klienci, jak i restauratorzy czy przedsiębiorcy mocno liczą się z każdym groszem.

Nikt nie spodziewał się, że po trudnych covidowych latach, przyjdzie nam zmierzyć się z kolejnym problemem - zachwianiem sytuacji ekonomicznej w kraju, licznymi podwyżkami i drożyzną. Czynniki te wpływają na nasze życie zarówno w kontekście prywatnym, jak i zawodowym oraz branżowym. Chciałabym napisać, że wszystkim powodzi się jak najlepiej, a rozwój całej branży przebiega szybko i bezproblemowo, jednakże nie mogę pominąć problemów finansowych, z jakimi mierzą się w większości przedstawiciele piekarni, cukierni i ogólnie całej gastronomii, oraz stagnacji i wysokiej inflacji, która ogarnia całą polską gospodarkę. Ciągle rosnące ceny gazu oraz surowców sprawiają, że od roku obserwujemy znaczący wzrost cen pieczywa - według przewidywań ekspertów w 2023 roku wzrost ten będzie dwucyfrowy. Przekłada się to niestety na spadek sprzedaży wyrobów piekarniczych. W 2022 roku zderzyliśmy się również z ogromną podwyżką cen cukru, bez którego w cukiernictwie ani rusz. Oczywiście to nie jedyny produkt, za który zapłacić musimy więcej niż rok temu.

Czy wzrost cen obserwowany na każdym kroku spowodował spadek spożycia pieczywa oraz produktów cukierniczych? Tak, aczkolwiek nie jest to stricte związane z obecną sytuacją ekonomiczną, a raczej długofalową zmianą trendów. Szacunki ekspertów wskazują, że Polacy jedzą rocznie poniżej 45 kg chleba na osobę, natomiast trzydzieści lat temu, na początku lat 90. ubiegłego wieku, spożycie to było dwukrotnie wyższe. Nawyki żywieniowe się zmieniają, na rynku pojawia się wiele alternatyw, a u wielu z nas diagnozowane są różnego rodzaju alergie pokarmowe - to wszystko wpływa na ogólny spadek spożycia pieczywa i wyrobów cukierniczych. Nie można się jednak załamywać. Historia pokazuje, że trudne czasy są zawsze dźwignią do rozwoju. Nieciekawa sytuacja ekonomiczna powoduje powstawanie różnych nowych konceptów piekarniczo-cukierniczych, których celem jest zarówno przetrwanie tego trudnego czasu, ale także nieprzerwana działalność i możliwość sprzedawania swoich wypieków jak największemu gronu gości i klientów. Piekarnie połączone z lokalami gastronomicznymi lub prowadzące ofertę przetworów własnego wyrobu. Kawiarnie z jednym stolikiem, działające głównie w systemie dowozowym. Specjalne oferty, mające na celu przyciągnięcie gości. To tylko trzy przykłady, a na rynku jest ich bardzo dużo.

CAŁY ARTYKUŁ >KLIKNIJ TUTAJ<