
Analiza rynku mięsa
Lubiane i spożywane od wieków - mięso - jest jednym z podstawowych produktów spożywczych. Trudno sobie wyobrazić, szczególnie tym, którym diety roślinne nie w głowie, menu bez dań mięsnych. Czy mięso nadal króluje na polskich stołach? Spróbujemy odpowiedzieć na te pytania w pierwszym na łamach "Szefa Kuchni" raporcie dotyczącym rynku mięsa w branży HoReCa.
Spożycie mięsa w Polsce
Wybierając się do większości restauracji, w menu ujrzymy liczne pozycje, w których mięso gra ważną rolę. W odróżnieniu od dań roślinnych, w daniach mięsnych możemy przebierać. Kluczem do wszystkiego jest jakość i sposób przyrządzenia potrawy.
Jak wynika z ogólnopolskiego badania Kantar oraz Grupy BLIX, codziennie mięso spożywa 18 proc. badanych. Prawie czterech na dziesięciu badanych (38 proc.) 2-3 razy w tygodniu sięga po pozycje mięsne, natomiast co trzecia osoba (33 proc.) robi to 4-6 razy w tygodniu. Jak widać, nadal ma ono silną pozycję w upodobaniach Polaków. Rynek zamienników mięsa nieustannie się rozwija, oferując w Polsce coraz szerszy wachlarz produktów, jednakże do rynku mięsa nadal mu daleko. Owszem, niektórzy z nas ograniczają produkty mięsne w diecie, lecz nie rezygnują z nich całkowicie. Raz w tygodniu mięso konsumuje 7 proc. badanych, zaś 2-3 razy w miesiącu 3 proc. Są tacy, dla których jest to pozycja "odświętna" - 1 proc. ankietowanych zadeklarowała, że po mięso sięga raz w miesiącu.
- Spożycie mięsa w Polsce pozostaje na wysokim poziomie. Większość ankietowanych, tj. 89 proc., konsumuje je przynajmniej kilka razy w tygodniu. Wyniki te są zgodne z ogólnymi trendami w Europie, gdzie jedzenie mięsa pozostaje stabilne. Jednak coraz częściej do głosu dochodzi dbałość o wybieranie regionalnych produktów mięsnych.
Jednakże, tylko 10 proc. ankietowanych w ogóle nie spożywa mięsa. To pokazuje, że nadal jest ono ważnym elementem diety Polaków - mówi Marcin Lenkiewicz, ekspert rynku retailowego z Grupy BLIX.
Należy podkreślić - mięso w polskiej diecie jest od bardzo dawna, Polacy są wręcz do niego przyzwyczajeni i większość nie wyobraża sobie rezygnacji z niego. Eksperci podkreślają, że bycie na diecie roślinnej deklaruje nie więcej niż 3-4 proc. polskiego społeczeństwa. Wartość rynku mięsnego w Polsce określa się na 77 mld zł.
- To, że ankietowani spożywają mięso w różnych ilościach i z niejednakową częstotliwością, może wskazywać na tendencję do ograniczania jego spożycia. A jednak 18 proc. ankietowanych przyznaje się do codziennego jedzenia mięsa. To oznacza, że wciąż istnieje znaczna grupa konsumentów, dla których jest ono podstawą diety - dodaje Lenkiewicz.
Nie bez znaczenia jest także przykładanie wagi do produktów regionalnych.
- Korzystanie z lokalnych receptur ma związek z naszą historią i tradycją.Tworząc takie produktymożemy przenieść naszych klientów w sentymentalną podróż do czasów dzieciństwa, do domowych wyrobów naszych babć. Lubimy wiedzieć, co jemy, tak samo jak nasi klienci, dlatego sięgamy do starych regionalnych przepisów.Stanowią one inspirację do tworzenia nowych zaskakujących receptur, wykorzystując przy tym najwyższej jakości surowce. Przy tym realizujemy swoje pasje, kultywujemy rodzinne czy lokalne tradycje. Dzięki temu powstają nie tylko produkty smaczne, ale i dobre jakościowo. Produkty tego typu stwarzają również szansę na poprawę sytuacji ekonomicznej w regionie, zapewniając jednocześnie pozytywne efekty środowiskowe i społeczne - zaznacza Agnieszka Budek, kierownik działu marketingu w Zakładach Mięsnych Warmia.
CAŁY ARTYKUŁ >KLIKNIJ TUTAJ<