Czy Polacy częściej wybierają roślinne menu w restauracjach?

Czy Polacy częściej wybierają roślinne menu w restauracjach?

Polacy przy wyborze menu kierują się głównie opisem, nazewnictwem, sposobem oznaczenia i ulokowania dania w karcie. Z analizy wynika, że lepiej unikać samego określenia "wegańskie" i zamiast niego opisać potrawę jako "roślinną" - produkty oznaczone jako "roślinne" uważane są dwukrotnie częściej za zdrowe (52%), niż produkty wegańskie (24%). Autorzy raportu podkreślają, że przy wyborze nazw dla nowych, roślinnych dań warto skupić się przede wszystkim na walorach smakowych, teksturze, etniczności czy aromacie dania. Ankietowani najchętniej wybierali nazwę, która przywoływała przyjemne doznanie smakowe i nie zawierała trudnych, niezrozumiałych słów.

Kolejny aspekt jaki był analizowany przez RoślinnieJemy to lokalizacja roślinnych potraw w karcie. Z badania wynika ze konsumenci są bardziej skłonni zamówić danie roślinne, jeśli jest ono uwzględnione w głównym menu z odpowiednim oznaczeniem, niże kiedy jest umieszczone w osobnej sekcji podpisanej jako "dania odpowiednie dla wegan". Chcąc zakomunikować jednoznacznie, że danie w karcie jest w 100% roślinne, warto zwrócić uwagę na sposób jego oznaczenia. Aż 40% ankietowanych jest bardziej zachęcona do spróbowania roślinnego "chili sin carne", jeżeli oznaczone byłoby ono w sposób graficzny, np. listkiem przy nazwie dania, bez użycia słowa "wegańskie".

Zaskakująca jest analiza grupy osób o dochodach na gospodarstwo domowe w wysokości 2 do 3 tysiące złotych miesięcznie. W przypadku menu "łączonego" wybierały one roślinne pozycje w 37% przypadków, a dla karty podzielonej na sekcje - w 10%. Jeśli zatem restauratorzy chcą zachęcić osoby na diecie tradycyjnej do częstszego zamawiania potraw roślinnych, wprowadzając roślinne opcje do menu warto by pamiętali, aby umieścić je razem z innymi potrawami, z odpowiednim opisem i oznaczeniem, a nie w osobnej sekcji.

Roślinne odżywianie przybiera na sile z każdym rokiem. 40% Polaków ograniczyło lub całkiem zrezygnowało z produktów mięsnych w swojej diecie. A 20% Polaków o okresie pandemii zaczęło postrzegać dietę roślinną jako bardziej atrakcyjną w budowaniu odporności organizmu. 

W gastronomii trend na roślinne menu nabiera mocy. Aż 68,9% badanych którzy jedzą poza domem - wybierają dania bezmięsne - czasami, a 20% z nich robi to często. To ważny argument, by w ofertach lokali pojawiało się roślinne menu.