
Działalność polskich firm podczas wojny: 94 proc. z nich przyznaje, że odczuła skutki konfliktu
Zdecydowana większość firm (94 proc.) odczuła negatywny, słabszy lub silniejszy, wpływ wojny w Ukrainie na przynajmniej jeden obszar swojej działalności. W przypadku 70 proc. - na decyzje związane z podnoszeniem cen - w silnym stopniu wpłynęła agresja Rosji - informuje Polski Instytut Ekonomiczny w "Tygodniku Gospodarczym".
Jeszcze na początku marca 42 proc. badanych przez PIE i BGK przedsiębiorstw przyznało, że agresja Rosji na Ukrainę może w dużym lub bardzo dużym stopniu zagrozić prowadzonej działalności. Jak się okazało przeczucia przedsiębiorców pokryły się z rzeczywistością.
Działalność firm po czterech miesiącach konfliktu
- Z badań przeprowadzonych 1 lipca b.r. wynika, że zdecydowana większość firm (94 proc.) odczuła negatywny, słabszy lub silniejszy, wpływ wojny w Ukrainie na przynajmniej jeden obszar swojej działalności. Skutki wojny dotykają polski biznes bez względu na wielkość firmy czy rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej. Trwająca wojna przekłada się na dużą niepewność sytuacji gospodarczej. Od wybuchu wojny 75 proc. badanych przez nas przedsiębiorstw, wskazuje ją jako barierę silnie utrudniającą prowadzenie biznesu - wyjaśnia Polski Instytut Ekonomiczny w "Tygodniu Gospodarczym".
Skutki wojny przekładają się na natychmiastowe reakcje firm, które w obliczu zagrożeń i dynamicznie zmieniającej się sytuacji są często zmuszone do podejmowania określonych działań. Jednym z nich jest podnoszenie cen na produkty lub usługi oferowane przez przedsiębiorstwa.
- Z naszych badań wynika, że dla 70 proc. firm na decyzje związane z podnoszeniem cen w silnym stopniu wpłynęła wojna. Częściej na podwyżki cen decydowały się firmy małe (81 proc.) niż duże (63 proc.), a w branżach najczęściej ceny podnosiły przedsiębiorstwa handlowe (79 proc.) oraz TSL (transport-spedycja-logistyka) (74 proc.) - tłumaczy PIE.
Rosnące koszty i porwane łańcuchy dostaw
Zdaniem 63 proc. przedsiębiorców wojna silnie wpływa na wyższe koszty prowadzonej działalności, a im większe przedsiębiorstwo, tym więcej firm wskazuje na silny jej wpływ na wyższe koszty. W mikrofirmach udział takich przedsiębiorstw to 57 proc., a w dużych 69 proc. Najczęściej silny wpływ wojny na wzrost kosztów działalności wskazują firmy handlowe (70 proc.), ale również produkcyjne i usługowe (po 65 proc.), TSL (64 proc) oraz budowlane (53 proc.).
Współpraca z kontrahentami
Jak wynika z ankiety, kwestia współpracy z kontrahentami jest dość zróżnicowana. Silny wpływ wojny na pogorszenie współpracy sygnalizuje 19 proc. przedsiębiorstw, a brak wpływu 26 proc. Różnice rysują się wyraźniej w branżach. W handlu więcej firm wskazuje na silny wpływ wojny na pogorszenie współpracy (27 proc.) niż na brak wpływu (22 proc.). W produkcji co piąta firma uważa, że wojna silnie pogorszyła współpracę z kontrahentami i co piąte przedsiębiorstwo wskazuje na brak wpływu wojny na taką współpracę.
Co czwarta firma wskazuje, że wojna silnie wpłynęła na niedostateczny popyt na produkty lub usługi oferowane przez przedsiębiorstwo. Czyściej problemy z popytem wskazują mikrofirmy (26 proc.) niż duże przedsiębiorstwa (18 proc.). Najbardziej problemy z popytem w wyniku wojny dostrzegają firmy handlowe (34 proc.) oraz firmy budowlane (30 proc.).