
Dziś Międzynarodowy Dzień Czekolady!
Fanów czekolady w Polsce nie brakuje, jednak czy branża ma powody do świętowania? Jak obecna sytuacja ekonomiczna - inflacja, wzrosty cen oraz wojna w Ukrainie - wpływają na kondycję rynku czekolady? Jak poziom bezpieczeństwa branży oceniają producenci?
Czekolada nie od dziś znana jest ze swoich pozytywnych wartości. Pobudza organizm, wprawia w dobry nastrój, poprawia koncentrację, obniża ciśnienie krwi oraz sprawia, że wolniej się starzejemy. Są to tylko niektóre z korzystnych dla zdrowia właściwości czekolady.
Dlaczego akurat 7 lipca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Czekolady? Bo to właśnie tego dnia w 1550 roku trafiła po raz pierwszy do Europy.
Producenci produktów z wielu branż, w tym również czekolady, muszą stawiać czoła wielu wyzwaniom oraz problemom, chociażby takim jak coraz droższe składniki, które niezbędne są do produkowania pralin czy batonów. Cena samego mleka w skali roku wzrosła aż o 40 proc., a cukru - o 100 proc. Coraz więcej kosztuje również import kakao, magazynowanie produktów i energia elektryczna. Nie najlepiej kształtuje się również sytuacja łańcucha dostaw oraz niestabilna polska waluta. Problemy te jednak nie wpłynęły negatywnie na poziom sprzedaży czekolady. Według prognoz do końca 2023 roku wartość rynku ma wzrosnąć o około 5 proc. To dlatego, że wyroby cukiernicze cieszą się niesłabnącym powodzeniem, a w kryzysowych czasach klienci znacznie częściej wrzucają do koszyka z zakupami tabliczkę ulubionej czekolady. Według raportu "Światowy i polski rynek czekolady", opracowanego przez analityków Euromonitora na lata 2023-2027, statystyczny Kowalski zjadł w ubiegłym roku ok. 5,6 kg czekoladowych smakołyków.
Polska jest jednym z czołowych eksporterów czekolady na świecie: posiada 7 proc. udziału w międzynarodowym rynku. Zajmujemy wysokie miejsce tuż za podium, a lepszymi wynikami mogą pochwalić się tylko Niemcy, Belgia i Włochy. Produkowane w Polsce czekoladowe przysmaki trafiają głównie do krajów Unii Europejskiej: Niemiec, Czech, Holandii, czy Węgier. Poza unijne kierunki eksportu to Wielka Brytania, Turcja, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Arabia Saudyjska. Jest to również jedna z przyczyn sukcesywnego wzrostu wartości polskiego rynku słodyczy.
Po jaki rodzaj czekoladowych słodyczy najczęściej sięgają Polacy? Największym powodzeniem cieszy się tabliczka czekolady (28,2 proc. rynku) oraz praliny (27,2 proc. rynku), a miejsca na kolejnych pozycjach zajmują batoniki, wafelki oraz czekoladowe figurki. Coraz więcej amatorów słodyczy docenia nie tylko smak ulubionej przekąski ale również zwraca uwagę na jej jakość.
Niech ten Międzynarodowy Dzień Czekolady przyniesie nam same słodkie chwile!