Jakie smaki i potrawy zdominują gastronomię w 2023 roku?

Jakie smaki i potrawy zdominują gastronomię w 2023 roku?

Powrót kuchni molekularnej, połączenie słodkiego ze słonym, czyli o "swalty" czy coraz większe zainteresowanie drinkami bezalkoholowymi - oto zapowiedzi trendów gastronomicznych w 2023 roku.

Trendy jak w każdej branży przychodzą i odchodzą, tak samo oczywiście jest i w gastronomii. Każdy rok cieszy się nowymi eksperymentami kulinarnymi - jedne z nich są z nami na krótko, inne zostają z na dłużej, a w następnych latach są modyfikowane. Nie inaczej jest i w tym roku. W sylwestrowym artykule napisałam już o kilku trendach (więcej tutaj), które mogą zdominować gastronomię w tym roku, ale czego jeszcze możemy się spodziewać?

Nowości występują w branży regularnie i pojawiają się w jej rozmaitych sektorach - zaczynając od wystroju lokalu czy obsługi gości, po rozwiązania, które żądni wyjątkowych smaków foodies widzą już jako efekt finalny na talerzu. Dlatego restauratorzy na bieżąco śledzą nowe trendy, by lepiej rozumieć potrzeby swoich gości oraz wyróżnić się wśród konkurencji. Tym samym producent włoskich wód mineralnych S.Pellegrino i Acqua Panna, postanowił wytypować nowe trendy w 2023 roku. Część z nich może wydać się dość oczywista, ale niektóre propozycje są naprawdę zaskakujące.

Wraca kuchnia molekularna

Według raportu "Food Trends 2023", w obecnym roku będziemy świadkami powrotu kuchni molekularnej. Ten styl, niegdyś rewolucyjny, z czasem stał się tak powszechny i tak często powielany przez szefów kuchni, że nastąpił gwałtowny odwrót od kuchni molekularnej, która przestała dobrze się kojarzyć. Mimo wszystko zdaniem autorów raportu w 2023 roku możemy być świadkami powrotu do technik spopularyzowanych przez kuchnię molekularną - informuje "Rzeczpospolita".

Wszystko po to, by zaskoczyć gości oraz sprawić, by posiłek stał się fascynującą przygodą kulinarną i eksperymentem.

Trend No-Lo rośnie w siłę

Jak wskazuje raport, triumfy w nadchodzącym roku mogą święcić drinki i napoje z kategorii No-Lo, a więc bezalkoholowe lub z niewielką zawartością alkoholu. Już w 2022 roku można było zauważyć szybki wzrost popularności tego typu napojów czy koktajli. Według autorów raportu "Food Trends 2023", coraz częstszym zjawiskiem będzie sytuacja, gdy klienci w barze lub restauracji będą zamawiać napoje i koktajle bezalkoholowe zamiast trunków czy drinków z alkoholem.

"Forgotten Food"

Według przewidywań ekspertów, w obliczu kryzysu klimatycznego oraz sytuacji związanej z wzrostem cen, w nadchodzącym roku będziemy zwracać większą uwagę na marnowanie jedzenia. Trend nazwany przez autorów raportu mianem "Forgotten Food" (ang. zapomniane jedzenie), oznacza coraz większe zainteresowanie wykorzystywaniem w kuchni produktów, które do tej pory były pomijane albo mniej chętnie kupowane - choćby głowy ryb, pręga wołowa czy szyje baranie.

Dodajmy, że w restauracjach idea, zwana przez niektórych szefów kuchni zasadą "od głowy do ogona", znana jest już od pewnego czasu i oznacza gotowość wykorzystywania niemal każdego fragmentu ciała zwierzęcia, po to, by ograniczyć do minimum marnowanie żywności.

Było już sojowe, owsiane czy migdałowe... czas na mleko z ziemniaków!

Z racji tego, że rynek produktów roślinnych nieustannie się powiększa i rozwija, to na rynek wkroczy zupełnie inny zamiennik mleka krowiego! Poza popularnymi produktami takimi jak mleko sojowe, owsiane czy migdałowe, 2023 może być rokiem, w którym popularność zdobędzie mleko produkowane z ziemniaków.

To substytut krowiego nabiału, który nie ma cholesterolu, nie zawiera jodu i wyróżnia się niską zawartością tłuszczu oraz cukru. Co więcej, mleko z ziemniaków wspomaga także pracę układu pokarmowego oraz pozytywnie wpływa na układ hormonalny, co sprawia, że coraz częściej pojawia się w sklepach na całym świecie. Zaletą mleka ziemniaczanego jest także to że, w przeciwieństwie do innych wegańskich alternatyw mleka krowiego, doskonale się pieni, dzięki czemu sprawdza się przy przygotowywaniu napojów kawowych czy koktajli.

Słodko i słono, czyli trend Swalty

Zdaniem autorów raportu, w 2023 roku jednym z zjawisk, które zyska popularność w 2023 roku, będzie trend "swalty". To nic innego, jak łączenie smaku słodkiego ze słonym.

Może wydawać się, że nie jest to żadna nowość, gdyż dania z tej kategorii popularne są już od lat, ale świat gastronomii będzie w 2023 roku coraz chętniej sięgać po taką kombinację smaków, próbując coraz bardziej zaskakujących połączeń, przykąłdem tych połęczeń mogą być lody lody z pikantnym olejem chili, pizza z pepperoni i miodem czy karmel z pastą miso - informuje "Rzeczpospilta".