Jakie wina lubi mieszkaniec kraju nad Wisłą?

Jakie wina lubi mieszkaniec kraju nad Wisłą?

Nasz kraj, w kwestii wina, można scharakteryzować w następujący sposób - mała rodzima produkcja, ale za to importowy potentat. To rynek wzrostowy, w dużej mierze dzięki konsumentom. Jakie wino ma u Polaków szansę?

Kiedy i gdzie kupujemy?

Kiedy planujemy spotkać się ze znajomymi w swoim albo w ich domu. Jeśli sprzedawca ma przed sobą kobietę, która będzie gospodynią wieczoru, częściej niż mężczyzna postawiony w takiej roli, kupi ona wino. Ale nie zawsze potrzebujemy towarzystwa do wypicia wina. Jest ono doskonałym trunkiem, jeśli sami chcemy coś uczcić. Wino najczęściej kupujemy tam, gdzie inne codzienne sprawunki. Są to najczęściej dyskonty, hipermarkety. Po drugiej stronie tej skali znajdują się specjalistyczne sklepy z winem.

Jakie wybieramy?

Z obserwacji branży winiarskiej wynika, że Polacy coraz chętniej sięgają po wina czerwone, półsłodkie lub półwytrawne. Następne w kolejce są wina białe, różowe, w tym musujące. Doświadczenie zawodowe specjalistów w tej dziedzinie wskazuje na to, że w winach słodkich i półwytrawnych gustują kobiety w średnim wieku. Natomiast młodzi, ustabilizowani życiowo i zawodowo mieszkający w miastach preferują wina wytrawne, coraz chętniej w krwistej barwie. Najmniej popularne są natomiast wina owocowe, choć letnie temperatury sprawiają, że konsumenci patrzą na nie łaskawszym okiem.

Smaki z bliska i daleka

Chociaż polski rynek wina jest otwarty na wina różnego pochodzenia, największymi dostawcami są tradycyjne europejskie kraje produkujące wino - Włochy, Francja, Portugalia. Konsumenci chętnie sięgną też po wino z Chile, Argentyny, RPA, Bułgarii, Mołdawii czy Węgier i Czech.

Ile wydajemy na wino?

Im mniej tym lepiej, pewnie usłyszelibyśmy nie od jednego. Rzeczywiście najczęściej wydajemy za butelkę około 30 zł. Kolejną granicą jest dla Polaków kwota 50 zł za wino, a już tylko nieliczni sięgną po trunek z "wyższej półki", tej cenowej. To ważne informacje biorąc pod uwagę, gdzie prowadzimy biznes z winem - sklep, restaurację. W małej miejscowości konsumenci wydadzą na wino mniej, niż w większej. Doświadczenia importerów, dystrybutorów dają jeszcze jedną wskazówkę - Polacy nie chcą płacić więcej za wino białe.

Doskonały smak to sztuka

Wiedza na temat wina jest coraz bardziej powszechna, choćby w internecie.Każdy konsument może odnaleźć rekomendacje na ten temat. Jednak najważniejszy jest ten osobisty kontakt, który sprawi, że wybór wina tego najlepszego dla nas, będzie trafiony w punkt. Taką możliwość daje nam wizyta w winebarze, czy udział w targach. IV edycja Wine Expo Poland będzie taką okazją. To międzynarodowe spotkanie poświęcone winom najwyższej jakości, podczas których każdy na pewno odnajdzie ten jedyny smak.

Komentuje: Dario Squarzanti Dyrektor targów Wine Expo Poland & Warsaw Oil Festival