
Japończycy nie chcą już pić sake. Trunek podbija świat
Sake to narodowy trunek w Japonii, który jak się okazuje - traci popularność w swojej ojczyźnie. Tymczasem eksport sake osiąga rekordowe wyniki, japoński trunek budzi coraz większe zainteresowanie na świecie. Dlaczego Japończycy mają dość sake? Jednocześnie dodać należy, że narodowy trunek Japończyków zdobywa globalny rynek. Potwierdza to raport Stowarzyszenia Japońskich Wytwórców Sake i Chochu (JSS).
Ostatnio kultura picia sake przeniosła się poza Japonię. Spragnieni nowości konsumenci uświadomili sobie, że sake można pić tak jak wino - schłodzone, w klasycznym kieliszku. Tym samym tradycyjny japoński trunek zagościł w wielu zachodnich restauracjach, gdzie zestawia się go z wieloma różnymi potrawami, niekoniecznie japońskimi.
32 kilolitry trunku
W raporcie podsumowującym poprzedni rok finansowy Stowarzyszenie Japońskich Wytwórców Sake i Chochu ogłosiło rekordowe wyniki sprzedaży sake. Wartość eksportu tego trunku wyniosła w 2021 roku (danych za 2022 rok jeszcze nie ma) prawie 4,2 miliarda jenów, czyli około 243 miliony euro. To najlepszy wynik od 12 lat.
Z rosnącą wartością eksportu idzie w parze również coraz większe ilości sake, które trafiają z Japonii za granicę. W 2021 roku sprzedano rekordowe 32 kilolitry trunku - o ponad 147 procent więcej, niż rok wcześniej - relacjonuje serwis sukces.rp.
Z raportu JSS wynika, że największe kwoty wydają Chińczycy. Chiński rynek jest najbardziej chłonny w dziedzinie luksusowych alkoholi - również tych pochodzących z Europy. Autorzy raportu podkreślają przy tym, że na przestrzeni ostatniej dekady ponad dwukrotnie wzrosła też średnia eksportowa cena za litr sake. Sake z najwyższej półki cieszą się więc wśród koneserów rosnącą popularnością.
Japończycy znudzeni sake?
Jak twierdzą autorzy raportu, Japończykom znudziło się sake. Z cytowanych przez BBC danych Stowarzyszenia Japońskich Warzelników Sake (BAJ) wynika, że w ciągu ostatnich 10 lat jego konsumpcja spadła w Japonii o 30 procent.
Analitycy tłumaczą spadek zainteresowania sake tym, że Japończycy coraz częściej sięgają po inne alkohole, które docierają do nich z całego świata. Zamiast sake, wolą piwo - to teraz najpopularniejszy alkohol w Japonii - informuje seriws sukces.rp.