Karta win jako nieodzowny element restauracji

Karta win jako nieodzowny element restauracji

Branża gastronomiczna jest niezwykle zróżnicowana. Możemy wybrać, czy mamy ochotę spędzić miło czas w kawiarni, cocktail barze czy restauracji. Każdy z takich lokali ma swój profil, wizję, ale każdy lokal gastronomiczny ma również jeden wspólny mianownik. Mianowicie, chodzi o sposób pokazania gościom swojej oferty.

Menu można napisać w różny sposób, w klasycznej formie, na tablicy, czy korzystając z dobrodziejstw technologicznych, umieszczając kody QR na stolikach, które po zeskanowaniu przez gości trafiają na ekrany ich smartfonów. Jeden z elementów oferty może stanowić również karta win, która może być przedstawiona w oddzielnej karcie, jak również w segmencie przeznaczonym dla napojów. W zależności od wizji restauratora karta win może być śladowym elementem jego lokalu, z racji na charakter miejsca, jak również najbardziej rozbudowanym segmentem oferty restauracyjnej.

Z moich obserwacji wynika, że coraz częściej karta win jest drukowana osobno i nie dzieje się to bez przyczyny. Wino zaczyna odgrywać coraz ważniejszą rolę w życiu Polaków, a co za tym idzie - kolejne lokale próbują ulepszyć swoją winną ofertę. Statystycznie spożywamy nieco powyżej 6 litrów wina na osobę w skali roku. W stosunku do badań sprzed 6-7 lat można zauważyć tendencję wzrostową. Pijemy coraz więcej wina, nie tylko w domu, co powoduje, że odpowiedzią na oczekiwania gości jest coraz lepsza i szersza oferta winiarska w kolejnych lokalach gastronomicznych.

Na ile wystarczy mi jedna karta win?

Menu restauracji często ulega zmianom. Niektórzy zmieniają je kilka razy w roku, inni nanoszą poprawki co kilka tygodni. W świadomości utarło się, niestety, że karta win nie wymaga dostosowywania do pory roku czy sezonowości produktów. Jednocześnie przedruk karty win obrósł już legendą w branży gastronomicznej. Najczęstszy argument, żeby jej nie zmieniać, brzmi: "niedawno drukowaliśmy nową kartę", ewentualnie: "w naszej restauracji nie ma takiej rotacji wina, żeby coś zmieniać". Pierwsze podejście ma swoje racjonalne argumenty w postaci kwoty wydanej na wydruk. W zależności od formatu, papieru i innych zmiennych cena takiego wydruku może być spora. Natomiast jeżeli wino odgrywa w naszym lokalu ważną rolę lub mamy chęć podniesienia jego znaczenia w restauracji, warto zadbać o regularne odświeżanie karty win w postaci wymiany indeksów, które zalegają nam na stocku, na te, które mogą potencjalnie zacząć funkcjonować. 

CAŁY ARTYKUŁ >KLIKNIJ TUTAJ<