
Kontakt z klientem. Badanie o pracy na pierwszej linii frontu
Cierpliwość, opanowanie, kreatywność i empatia to najważniejsze cechy pracowników handlu, turystyki czy gastronomii, ważne w kontaktach z wymagającymi klientami-urlopowiczami - wynika z badania Pracuj.pl. Co więcej, co drugi badany przyznaje, że ma w pracy do czynienia ze stresującymi sytuacjami. Tymczasem zapotrzebowanie na pracowników obsługi klienta jest wysokie. Tylko między majem i lipcem br. kierowano do nich 35 500 ofert zatrudnienia - podają autorzy badania.
Praca z klientami to pod wieloma względami jeden z najbardziej wymagających zawodów. Czas wakacyjnych wyjazdów to obok świątecznego szaleństwa, związanego z zakupami i turystyką - drugi okres, w którym pracownicy, zajmujący się obsługą klienta, przeżywają szczególną próbę. Stając na pierwszej linii kontaktu, mierzą się oni z często nieprzewidzianymi pytaniami dotyczącymi usług czy produktów, ludzkimi emocjami i oczekiwaniami różnorodnych osób.
Wyniki badań
Zespół Pracuj.pl przeprowadził badanie wśród 528 specjalistów zajmujących się bezpośrednim kontaktem z klientami, m.in. sprzedawców, kasjerów, pracowników recepcji, sekretariatów oraz osób zatrudnionych w gastronomii. Ich odpowiedzi są szczególnie ciekawe w kontekście inflacji i mających miejsce obecnie zmian gospodarczych. Pracownicy obsługi klienta muszą bowiem z jednej strony mierzyć się z reakcjami Polaków na rosnące ceny usług czy produktów, a z drugiej ze zmieniającą się siłą nabywczą własnej pensji - podaje portal Prawo.pl.
Tylko w ciągu trzech ostatnich miesięcy (maj-lipiec 2022) w Pracuj.pl zamieszczonych zostało 35 600 ofert pracy w obsłudze klienta. Z kolei w II kwartale 2022 r. w hotelarstwie, gastronomii i turystyce pojawiło się w serwisie o 8 proc. więcej ogłoszeń, niż w I kwartale.
- Według autorów badania, analizując powody szukania pracy przytaczane przez osoby pracujące z klientami można zauważyć bardzo duże znaczenie wynagrodzeń.
- Na zdecydowanym czele zestawienia znalazły się właśnie zbyt niskie zarobki w obecnym miejscu - wskazywane przez niemal 3 na 4 respondentów (74 proc.).
- Daleko za nimi znalazły się takie czynniki, jak np. brak możliwości rozwoju (30 proc.) czy poczucie niedocenienia (24 proc.).
Pomimo prognoz o rosnącym wpływie zmian gospodarczych na rynek pracy, rola specjalistów wspierających klientów na pierwszej linii pozostaje bardzo istotna. Szczególnie w okresach, gdy odpowiednie podejście, umiejętności miękkie czy doświadczenie mierzą się ze wzmożonym ruchem, ludzkimi oczekiwaniami czy stresującymi sytuacjami.