Luksusowe hotele coraz popularniejsze

Luksusowe hotele coraz popularniejsze

O ponad 16 proc. wzrosła w 2024 roku w Polsce wartość rynku luksusowych usług hotelarskich i SPA, wynosząc blisko 8 mld zł - wskazuje najnowszy raport KPMG. Eksperci prognozują, że do 2029 roku ta wartość przekroczy 11 mld zł.

Polski rynek hoteli z segmentu premium i SPA rozwija się, oferując zróżnicowane oferty. Jednocześnie oczekiwania konsumentów co do jakości usług są coraz wyższe. Poszukują szczególnie unikalnych przeżyć. Potwierdzają to dane Euromonitora - 41 proc. zamożnych klientów deklaruje zwiększenie wydatków na podróże i wellness - wskazano.

"Dynamiczny wzrost wartości rynku oraz rosnące zainteresowanie turystyką wellness wskazują, że segment ten może być jednym z kluczowych motorów wzrostu całego sektora hotelarskiego w nadchodzących latach" - komentuje szef zespołu wycen w KPMG w Europie Środkowo-Wschodniej Tomasz Wiśniewski, cytowany przez PAP.

Autorzy raportu podkreślają, że rynek usług hotelarskich i SPA w 2024 roku w Polsce odnotował ponowny wzrost wartości sprzedaży. Powołując się m.in. na dane Euromonitora International, wskazują, że wartość to 7,8 mld zł, co przekłada się na wzrost o 16,7 proc. r/r. Ponadto eksperci w ramach opracowania prognozują przekroczenie wartości 11 mld zł do 2029 roku. Potwierdza to pojawianie się na rynku nowych marek hotelowych z segmentu premium.

Jak podaje GUS,  do końca lipca ubiegłego roku liczba hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych w Polsce wzrosła o niemal 3 proc. r/r. - zauważają autorzy raportu. W kategorii obiektów pięciogwiazdkowych był to wzrost o 4,3 proc., a czterogwiazdkowych o 2,6 proc. Hotele cztero- i pięciogwiazdkowe stanowiły w 2024 roku 22 proc. całej oferty w Polsce, czyli łącznie 571 obiektów (473 czterogwiazdkowych i 98 pięciogwiazdkowych).

KPMG ocenia Polskę jako jeden z ?najbardziej atrakcyjnych/? rynków usług hotelarskich w tej części Europy.

"Potwierdza to również pozytywna ocena sektora przez inwestorów instytucjonalnych i transakcje obiektami hotelowymi z sektora premium na rynku inwestycyjnym. W 2024 roku zostało przeprowadzonych kilka transakcji sprzedaży hoteli 4 i 5-gwiazdkowych" - zauważyła Monika Dębska-Pastakia z KPMG.

Argumentem przemawiającym za pozytywnymi perspektywami dla hoteli premium są przede wszystkim coraz lepsze wyniki operacyjne hoteli luksusowych.

"Kluczowe wskaźniki dotyczące sektora hotelowego, tj. RevPAR, ADR i wskaźnik obłożenia notują rosnące wartości zarówno w hotelach miejskich, jak i obiektach w nadmorskich czy górskich kurortach. Kluczowe czynniki napędzające wzrost to systematycznie rosnący popyt, szczególnie w turystyce biznesowej i turystyce międzynarodowej, oraz wyższe stawki za dobę hotelową (ADR)" - dodała ekspertka.

Eksperci KPMG zwrócili także uwagę na fakt, że liczba turystów w Polsce wróciła do poziomu sprzed pandemii, jednak hotele wciąż nadrabiają straty, co przekłada się na wyższe ceny usług.