Marketing a wzrost sprzedaży w sektorze food

Marketing a wzrost sprzedaży w sektorze food

Aby nieustannie przyciągać gości i klientów, marki z sektora food i HoReCa wykorzystują wiele obowiązujących trendów, m.in. personalizację produktu, aktywizowanie odbiorców czy też proekologiczne postawy. W czasie debaty branżowej Food and Design eksperci starali się odpowiedzieć na pytania: czy dzięki trendom, w świecie pogrążonym w kryzysie, firmy odnotowują wzrosty sprzedaży? Jakie podejście sprzedawcy ma dziś potencjał biznesowy? I co stoi za fenomenem Thermomixa czy popularnością Foodsi?

Promocja angażująca odbiorców posiada niemal nieograniczone możliwości kreatywne, jednakże należy pamiętać o czuwającej konkurencji oraz rosnących kosztach utrzymania biznesów. Branża HoReCa nie ma łatwo w obecnych czasach. Poza mierzeniem się z trudami codzienności przedsiębiorcy muszą stale szukać możliwości rozwoju swoich firm. Jak więc planować działania marketingowe, aby zaowocowały wzrostem sprzedaży? To również był jeden z tematów, który poruszyli eksperci projektu Food and Design podczas spotkania z cyklu Food Working.

Jednym z obecnych trendów jest personalizacja - indywidualne podejście do człowieka, a także jego historia. Jednym z ekspertów jest Paweł Gruba, współwłaściciel V4B i pomysłodawca kanału Grube Rozmowy na YouTubie. W jego opinii sukces branży gastronomicznej leży właśnie w personalizacji - podczas spotkania z cyklu Food Working wspomniał, że prowadząc restauracje, doskonale znał imiona swoich gości, a także wiedział, co lubią jeść. Tego też uczył kelnerów.

- Restauracja to jest taki biznes, o którym być może większość marzy. Na pierwszy rzut oka wydaje się prosty w prowadzeniu, bo idziemy do restauracji i myślimy, że skoro kurczak kosztuje pięć złotych, a restauracja sprzedaje go za 35 złotych, to musi być to interes życia (...) Jest to jednak bardzo, bardzo mylne myślenie, a większość restauracji pracuje na zysku w wysokości 5-10 proc. obrotu - mówi Paweł Gruba.

Spersonalizowane podejście do gościa pozwala na lepsze prowadzenie lokalu i osiąganie wyższych zysków. Jest ono również bardzo trudne i wymagające dużego doświadczenia oraz wysiłku.

Innym trendem jest less waste. Temat ekologiczny również był poruszony podczas debaty. Zarówno chodzi o mniejsze marnowanie żywności, jak i większą świadomość konsumentów, gości czy klientów. Świadomość tego, jakie produkty lądują w ich koszykach zakupowych oraz na talerzach.

- Nie chcemy otaczać się chemią, która była obecna w naszym życiu przez wiele lat. Cieszy mnie fakt, że zarówno konsumenci jak i duże, wiodące marki stawiają na to, by być bardziej eko, bo jest to zarówno w trosce o nasze zdrowie, jak i naszą planetę. Nazwijmy to podejście nie trendem, lecz świadomością less waste - stwierdziła Ewa Pawella, Head of Marketing Foodsi.

Pewnego rodzaju przejawem proekologicznego podejścia jest temat produktów i kuchni wege. Paweł Gruba zaznaczył, że jeszcze kilka lat temu szefowie kuchni nie reagowali pozytywnie na propozycje modyfikacji menu w tym kierunku. Dziś jednak dania bezmięsne czy roślinne stają się niemal standardem.

Na wagę złota jest również relacja z klientem. Oczywiście ile marek, tyle różnych strategii i sposobów komunikacji. Bardzo trudno o uniwersalne rozwiązania w kwestii contentu - w końcu każda firma to inna historia, styl czy forma budowania relacji z odbiorcami. Firmy są jednak zgodne, że to media społecznościowe odgrywają obecnie bardzo ważną rolę w dotarciu do odbiorców. Dlatego też powinno stawiać się na regularne oraz atrakcyjne komunikaty.

Konkurencja na rynkach HoReCa oraz FMCG jest bardzo duża, dlatego to właśnie skuteczna strategia marketingowa może przesądzić o sukcesie lub porażce firmy. A to wymaga nie tylko odpowiednich umiejętności reklamowania produktów, ale także zrozumienia preferencji konsumentów. Dlatego też bardzo ważne jest tworzenie kreatywnych i skutecznych kampanii marketingowych, dzięki którym konkretne firmy czy marki będą mogły wybić się na tle szerokiej konkurencji, a co za tym idzie - przyciągnąć uwagę konkurencji.

Spotkanie branżowe z cyklu Food Working, w ramach którego odbyła się debata pt. "Skuteczny marketing w branży food. Jak przekuć działania na wzrost sprzedaży?", to kolejne wydarzenie organizowane przez twórców Food and Design, projektu konsolidującego i edukującego polską branżę food. Następne spotkanie planowane jest na maj.