Najnowszy raport. Branża się rozwija - pandemia niestraszna gastronomii

Najnowszy raport. Branża się rozwija - pandemia niestraszna gastronomii

Choć przez ostatnie dwa lata sytuacja gospodarcza nie sprzyjała, restauratorzy rozwijają biznesy, otwierają lokale i nie dają za wygraną! Przede wszystkim imponujące są wyniki, dotyczące zamawiania jedzenia przez Internet.

Podsumowaniem tej sytuacji na rynku jest raport firmy Stava, który jak co roku wskazuje wyniki sektora gastronomicznego. Bilans roku jest zadziwiający! Chodź wyniki procentowe minimalnie spadły, to biorąc pod uwagę wydarzenia na przestrzeni dwóch ostatnich lat - to bardzo dobre osiągnięcia.

Rok 2020 był rekordowy dla rynku dowozów jedzenia - rynek delivery był wart w pierwszym roku pandemii 9,98 mld zł. Po fali spowodowanym lockdownami, nastąpiła korekta rynku i spadek jego wartości do 8,79 mld zł, czyli o 12% rok do roku. Ze względu na ogólną sytuację ekonomiczną oraz pandemiczną, twórcy raportu przewidują, że rynek odnotuje spadek i w 2022 roku - do poziomu 7,73 mld zł, czyli o 12% rok do roku. Z kolei wartość zamówień na rynku dowozów przebije pandemiczny rok w 2025 roku, a w 2026 roku sięgnie prawie 11 mld zł.

Prawdopodobnie wzrost kosztów życia mógł skłonić Polaków do zmniejszenia wydatków na niektóre produkty, jednak nie zrezygnowali oni z restauracji. Dodatkowo według danych z raportu wynika, że Konsumenci cały czas zamawiają posiłki przede wszystkim dzwoniąc do restauracji. Zamówienia online stanowią ok. 35% całego rynku, jednakże już w tym roku mogą osiągnąć pułap 50% wszystkich zamówień. W 2026 roku może to być już 60%.

Początek roku to kontynuacja wyzwań, z jakimi gastronomia mierzy się od dłuższego czasu, czyli przede wszystkim rosnące koszty prowadzenia działalności, spadek klientów w lokalach oraz trudności w znalezieniu i utrzymaniu pracowników. Z tymi wyzwaniami gastronomia będzie musiała sobie poradzić, między innymi poprzez dostosowanie polityki cenowej, którą zaakceptują klienci.

Jak wiemy, restauratorzy muszą się z kolei zmagać z wieloma problemami - pandemią, inflacją, coraz droższym prądem i gazem. Mimo tego, przedsiębiorcy z branży ciągle się rozwijają i starają się nadążać na trendami na rynku. Nierzadko, w ogóle rezygnując z przyjmowania gości, stawiając jedynie na dowóz dań.