
Nowe zasady rozliczania samochodów w firmie
Zmianie ulegną zasady rozliczania kosztów użytkowania samochodów w firmie. Nowe limity kosztów amortyzacji, leasingu czy najmu pojazdów będą związane z poziomem emisji CO2. Nowelizacja przepisów podatkowych wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku.
Kluczowa zmiana dotyczy wprowadzenia nowych limitów rozliczania kosztów podatkowych w zależności od emisji CO2 auta. Dotyczy to zarówno amortyzacji samochodów będących środkami trwałymi, jak i opłat z tytułu leasingu czy najmu.
Obecnie do kosztów uzyskania przychodów podatnik nie może zaliczyć odpisów amortyzacyjnych wynikających ze zużycia samochodu osobowego w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej 225 000 zł (w przypadku samochodów elektrycznych oraz napędzanych wodorem) lub 150 000 zł (w przypadku pozostałych samochodów osobowych).
Co istotne, takie same limity dotyczą zarówno wartości samochodu w leasingu, jak i tego użytkowanego na podstawie umowy najmu, dzierżawy itp. Wartość pojazdu to wartość określona w dowodzie zakupu w formie faktury czy umowy.
W przyszłym roku zaczną obowiązywać limity uzależnione zarówno od rodzaju napędu, jak i emisji CO2: 225 000 zł - dla samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem, 150 000 zł - dla pojazdów spalinowych, których emisja CO2 wynosi poniżej 50g/km oraz wprowadzone do środków trwałych przed 1 stycznia 2026 rokiem oraz 100 000 zł - dla pojazdów spalinowych, których emisja CO2 jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr.
Wskaźnik emisji dwutlenku węgla CO2 dla pojazdów będzie ustalany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, dostępnych w dokumentach homologacyjnych. Te informacją pozwolą na ustalenie limitu, do jakiego podatnik będzie mógł dokonywać amortyzacji (lub zaliczać wartość rat leasingowych) do kosztów uzyskania przychodów.
Jak wskazują przepisy przejściowe, pojazdy wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed 1 stycznia 2026 rokiem będą objęte dotychczasowymi przepisami.
Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy zakupią samochód i wprowadzą go do ewidencji środków trwałych do końca 2025 roku będą mogli stosować dotychczasowe limity, czyli bez ograniczenia do 100 000 zł dla aut spalinowych.
Warto jednak pamiętać, że rozważenie kupna samochodu jeszcze w tym roku jest korzystne, to zakup musi wynikać z realnej potrzeby firmy. W przeciwnym razie organy podatkowe mogą uznać, że celem działania jest wyłącznie korzyść podatkowa, co będzie skutkowało raportowaniem schematu podatkowego.