Nowy system e-faktur. Faktury papierowe lub elektroniczne

Nowy system e-faktur. Faktury papierowe lub elektroniczne

Resort finansów podał, że w razie awarii Krajowego Systemu e-Faktur, który będzie obowiązkowy dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2024 roku podatnicy będą wystawiać faktury papierowe lub elektroniczne. Zaległe faktury trzeba będzie przesłać do KSeF w siedem dni od zakończenia awarii - podało MF w wyjaśnieniach.

Nowe obowiązki od 1 stycznia

Od 1 stycznia 2024 roku przedsiębiorcy będą mieli obowiązek  wystawiać faktury w Krajowym Systemie e-Faktur, w ramach którego będą  przesyłane i gromadzone faktury VAT. Jednak, jak wskazało Ministerstwo  Finansów w wyjaśnieniu przesłanym PAP, w razie awarii systemu,  przedsiębiorca będzie wystawiał fakturę w wersji papierowej lub  elektronicznej.

 "Po zakończeniu awarii KSeF faktury wystawiane w tym okresie wystawca  będzie miał obowiązek przesłać do KSeF  w terminie do 7 dni od dnia  zakończenia awarii KSeF, określonej w komunikacie zamieszczonym na BIP  MF. Dopiero jeśli podatnik nie spełni ww. obowiązku organ podatkowy  będzie mógł nałożyć, w drodze decyzji, na podatnika karę pieniężną.  Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że w pierwszym okresie stosowania  KSeF - do końca czerwca 2024 r. - nie będą stosowane przepisy o karach" - podało Ministerstwo Finansów.

Dodać należy, że o awarii podatnicy będą informowani na stronie z Biuletynem Informacji Publicznej MF. Poza tym - jak zapowiedział resort finansów -  zostanie przygotowany dodatkowy niezależny od KSeF interfejs informujący podatnika o awarii systemu.

KSeF z zapisaną datą awarii

"W okresie awarii podatnik będzie stosował ten sam wzór faktury,  który będzie stosowany powszechnie po wdrożeniu obligatoryjnego  e-fakturowania. Wypełniony przez podatnika wzór faktury wraz z  wprowadzoną w odpowiednim polu - datą wystawienia faktury będzie  stanowił pełnoprawną fakturę, którą następnie podatnik jest zobowiązany  przekazać nabywcy w sposób z nim uzgodniony. Natomiast przesłanie takiej  faktury do KSeF będzie miało charakter tylko uzupełniający. KSeF będzie miał zapisaną datę awarii i tak przesłanej fakturze zostanie  nadany numer KSeF z uwzględnieniem daty określonej przez podatnika (w  odpowiednim polu struktury)" - podał resort finansów. Ministerstwo  wskazało także, że nie będzie multiplikowania faktur w razie błędu  oprogramowania, wskutek którego podatnik będzie wielokrotnie wysyłał ten  sam dokument.

Dla kogo będzie system faktur?

"Obligatoryjne e-fakturowanie obejmie czynności podlegające VAT w Polsce, w tym krajowe dostawy towarów i świadczenie usług dokonywane pomiędzy przedsiębiorcami (B2B), na rzecz organów publicznych (B2G) lub konsumentów (B2C). Obowiązek wystawiania e-faktur przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur będzie miał zastosowanie do podatników wykonujących czynności objęte wymogiem fakturowania według polskich regulacji VAT, którzy posiadają siedzibę w Polsce. Pozostali podatnicy zasadniczo będą mogli korzystać fakultatywnie z tego systemu. Ponadto w KSeF fakultatywnie będą mogły być wystawiane faktury VAT RR" - podano w informacji.

Zgodnie z proponowaną regulacją, od 2025 roku zostanie wycofana możliwość wystawiania faktur przy zastosowaniu kas rejestrujących. Nie będzie także uznawany za fakturę paragon z NIP do 450 zł.

"Dzięki objęciu obowiązkowym fakturowaniem w KSeF generalnie faktur, istnieje możliwość usprawnienia i przyspieszenia weryfikacji zasadności zwrotów VAT w urzędach skarbowych. W związku z tym projekt zakłada generalne skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT o 1/3, z 60 do 40 dni" - dodano.