
Oczekiwania gości hotelowych coraz wyższe
Polscy turyści oczekują od obiektów noclegowych coraz bardziej indywidualnego podejścia. Szybkość wzrostu oczekiwań idzie ramię w ramię z cenami za noclegi - tak wynika z ankiety przeprowadzonej przez portal Nocowanie.pl wśród właścicieli obiektów noclegowych.
Czasy się zmieniają nie tylko pod kątem ekonomicznym, ale także obyczajowym. Jak wynika z najnowszych badań społecznych, przeprowadzonych przez portal Nocowanie.pl, dzisiejsi goście hotelowi oczekują nie tylko całodobowego serwisu, ale również indywidualnego podejścia do wyżywienia. Niejednokrotnie zdarza się również, że wracają oni do domów z "pamiątkami" z miejsca noclegowego.
Ankieta ta była o tyle wyjątkowa, że to nie goście oceniali pobyt czy trendy związane z noclegami, a właściciele obiektów wypowiedzieli się na temat swoich gości. Na pytania portalu Nocowanie.pl odpowiedziało ponad 600 gospodarzy.
Jak wynika z badania, oczekiwania turystów rosną równie szybko, co ceny noclegów, które rok do roku wzrosły o co najmniej 20 proc. Skutkiem tego są coraz większe oczekiwania Polaków. Według 41 proc. gospodarzy noclegów, oczekiwania gości są nieadekwatne w stosunku do zakresu oferowanej usługi.
- Trudno ocenić, czy oczekiwania faktycznie były "z kosmosu", czy po prostu Polacy z urlopu na urlop podnoszą poprzeczkę gospodarzom, którzy nie zawsze rozumieją, że na rynku mają szansę tylko ci, którzy nieustannie rozwijają się w zakresie obsługi gości - mówi prezes Nocowanie.pl Tomasz Machała.
Całe szczęście oczekiwania nie idą w parze z butą - według 97 proc. badanych, goście noclegowi są grzeczni i kulturalni w kontakcie z recepcją bądź nimi samymi. To dobre wychowanie hotelarze bardzo doceniają.
Głównym tematem badania okazały się rosnące oczekiwania związane z wyżywieniem. Jak pokazała ankieta, Polacy wykazują bardzo silny trend eko oraz prozdrowotny - oczekują pieczywa bezglutenowego, wegańskich wędlin, certyfikowanych produktów ekologicznych, a nawet przygotowywania jedzenia z uwzględnieniem różnych potrzeb zdrowotnych. Jak podkreślają gospodarze obiektów noclegowych, czasem prośby gości są niemożliwe do zrealizowania lub bardzo nietypowe.
Czego jeszcze oczekują Polscy turyści? Chociażby całodobowej opieki oraz standardu hotelowego również w obiektach, które hotelami nie są. 36 proc. gospodarzy wskazało, że zdarzają się telefony po 22:00 z prośbą o natychmiastowe interwencje, oceniane przez nich, jako błahe. Goście najczęściej problemy zaczynają sprawiać po godzinie ciszy nocnej. Są to najczęściej głośne zachowanie, związane ze spożywaniem alkoholu czy też nocnym imprezowaniem przy głośnej muzyce. Do tego 80 proc. gości nie segreguje śmieci, mimo oczekiwań właściciela obiektu. Innymi zgłaszanymi problemami są: palenie papierosów w pokojach, nieprawdziwe informacje dotyczące zwierząt, przyjazd do obiektu po północny, wyjazd z niego bez wymeldowania, brak zainteresowania zachowaniem własnych dzieci czy też kłótnie przy wspólnym dla wszystkich gości grillu. Na szczęście w większości przypadków upomnienie czy zwrócenie uwagi rozwiązywało te problemy, jednakże 16 proc. ankietowanych nieraz musiało poprosić o pomoc policję. To samo tyczy się kradzieży - 15 proc. właścicieli zadeklarowało, że najczęściej zabierane są przedmioty o drobnej wartości, takie jak kubki, sztućce, szlafroki, drobny sprzęt elektroniczny i małe AGD.