
Opakowania alkoholu - estetyka i użytkowość
Mawia się, by nie oceniać książki po okładce, a alkoholu po opakowaniu. Jednak ta umowna zasada nie zawsze obowiązuje. Opakowanie to pierwsza rzecz, na którą zwracamy uwagę, stojąc przy sklepowej półce. Wskazuje nie tylko na markę czy rodzaj, ale przede wszystkim wywołuje emocje. Rola opakowań jest zatem kluczowa. Jednak, warto wiedzieć, że istnieją reguły, którymi muszą kierować się producenci w ich zastosowaniu.
Nie da się ukryć, że kupujący, który widzi wiele zbliżonych cenowo win (lub innych alkoholi) raczej nie będzie wnikliwie czytał etykiet ani, tym bardziej, szukał w sieci recenzji sommelierów. Klienci, którzy są ekspertami w temacie alkoholi to zaledwie mały odsetek, a nie zawsze można liczyć na pomoc profesjonalnego doradcy. Zazwyczaj o wyborze będą decydowały skojarzenia, zwłaszcza wcześniejsze doświadczenia z daną marką, lub ładna etykieta.
Opakowania kiedyś i dziś
Oczekiwania konsumentów zmieniały się na przestrzeni lat. Niektórzy nadal pamiętają kultowe butelki Wyborowej, Żytniej czy Lajkonika z lat 80. Butelki zawijano w szary papier pakowy, by zakup był jak najbardziej dyskretny. Dziś mało kto przejmuje się tym, że znajomy lub sąsiad zobaczy ich w monopolowym, szczególnie, gdy do koszyka wkładają whisky albo wino ze średniej półki. Ponadto ładne opakowanie wywołuje wrażenie, że mamy do czynienia z produktem prestiżowym. Butelka lub pudełko może więc stanowić element wizerunku marki, która ma się dobrze kojarzyć i zapaść kupującemu w pamięć.
Co ciekawe, obecnie do łask wraca prosta forma, szary karton oraz sznurek pakowy. To nie tylko synonimy dbałości o środowisko, ale także produkcji pochodzącej z naturalnych upraw. Dobrze też, gdy etykieta zawiera elementy służące identyfikacji regionu, z którego pochodzi trunek. Zatem rolą opakowana jest komunikacja pomiędzy produktem a odbiorcą.
Opakowania zgodnie z prawem
Mimo że producenci prześcigają się w wymyślaniu atrakcyjnych, przyciągających wzrok opakowań, warto wiedzieć, że nie mają oni pełnej dowolności. Etykieta musi bowiem spełniać funkcję informacyjną. Za informacje obowiązkowe w przypadku napojów alkoholowych uznano: nazwę przewidzianą w przepisach, informację czy produkt zawiera substancje powodujące alergie lub reakcje nietolerancji, ilość produktu netto wyrażoną w jednostkach objętości, datę minimalnej trwałości napojów zawierających alkohol do 10 proc., warunki przechowywania lub użycia, kraj lub miejsce pochodzenia, instrukcje umożliwiające właściwe użycie oraz zawartość alkoholu dla napojów powyżej 1,2 proc. jego objętości.
Według przepisów Unii Europejskiej ustalono zakres objętości sprzedawanego alkoholu, którego ilość określono w mililitrach. Dlatego produkty spirytusowe muszą mieścić się w przedziale od 100 ml do 2000 ml. Jednak nie oznacza to, że producent może zastosować dowolną butelkę z tego przedziału. Istnieje tylko 9 nominalnych objętości: 100, 200, 350, 500, 700, 1000, 1500, 1750, 2000 ml. Z kolei wina niemusujące mogą być sprzedawane jedynie w pojemnościach: 100, 187, 250, 375, 500, 750, 1000, 1500 ml.
To nie wszystko. Trzeba pamiętać również o akcyzie. Wobec tego prawo określa dozwolone formaty opakowań i sposób ich banderolowania. Każde nietypowe opakowanie wymaga akceptacji Ministra Finansów. Dotyczy to chociażby sytuacji, gdy alkohol nie ma kontaktu z opakowaniem zewnętrznym, czyli np. kiedy butelka umieszczona jest w oddzielnym kartonie. W przypadku opakowań, takich jak tuba, gift box, zestaw prezentowy lub skrzynka, znaki akcyzy nakładane są przeważnie bezpośrednio na produkt.
Kierunek ekologia
Świadomość ekologiczna konsumentów z roku na rok wzrasta i ma wpływ na decyzje zakupowe. Opakowania ekologiczne powstają z naturalnych materiałów i nie ulegają zbyt złożonemu procesowi przetwarzania. Można ich używać wielokrotnie, do tego łatwo poddają się recyklingowi. Oczywiście, byłoby najlepiej, gdyby w całości były wykonywane z produktów naturalnych lub otrzymanych z recyklingu.
Branża alkoholi nieustannie poszukuje nowych rozwiązań w tym zakresie. Aby z jednej strony sprostać oczekiwaniom klientów, a z drugiej pogodzić obowiązujący system z biznesowym podejściem przedsiębiorców. Obecnie trwają prace legislacyjne nad odpowiednią ustawą. Istnieje więc szansa na systemowe rozwiązanie problemu w ciągu kilku najbliższych lat.
Dziś opakowania muszą nie tylko informować oraz reklamować markę. Muszą być przede wszystkim estetyczne, przyciągające wzrok i ekologiczne. Bez tego trudno mówić o budowaniu pozytywnego wizerunku oraz sprzedażowego sukcesu.