Polskie miasta pod silnym wpływem gastronomii

Polskie miasta pod silnym wpływem gastronomii

Rynek gastronomiczny w Polsce przybiera na sile. Branża ta jest jedną z najszybciej rozwijających się kategorii handlowych w naszym kraju. Gastronomia stała się nieodłącznym elementem życia Polaków i zmieniła obraz wielu polskich miast.

Polacy lubią dobrze zjeść. Jednak do tej pory wyjścia do restauracji czy zamówienia jedzenia do domu kojarzyły się przede wszystkim z wolnym czasem - okresem relaksu po pracy bądź też spędzeniem miłego weekendu w gronie znajomych lub najbliższych.

Obecnie granica między wolnym czasem, mieszkaniem a pracą zaczyna się powoli zacierać. Wszystko dlatego, że właściciele różnych segmentów nieruchomości są otwarci na ekspansję usług gastronomicznych.

Sposób spędzania czasu przez Polaków sprawia, że na mieście jadamy częściej. Takie wyjścia to nie tylko chęć zaspokojenia głodu, ale też wspomniane spotkania chociażby z rodziną. Jednak coraz częściej restauracje czy kawiarnie to miejsce spotkań biznesowych czy zdalnej pracy. Zdarza się, że i rozmowy o pracę, pracodawcy decydują przeprowadzać poza firmą w zaciszu lokalu.

Rynek gastronomiczny rozwija się, a to związane jest ze wzrostem wydatków polskich konsumentów na jedzenie poza domem. Restauratorzy prześcigają się w pomysłach, jak przyciągnąć do siebie klientów. Liczy się nie tylko smak, ale także całe otoczenie posiłku - forma podania jedzenia, obsługa i przede wszystkim wrażenia.

Polacy coraz chętniej podróżują, a to z kolei wpływa na chęć odnalezienia w Polsce zapamiętanych z wyjazdu smaków. Efekt? Na rynku pojawia się większa ilość restauracji z prawdziwą i zarazem różnorodną kuchnią zagraniczną.

Jak rozwija się gastronomia w Polsce poza miejscami stricte gastronomicznymi? W głównych centrach handlowych w dużych aglomeracjach w Polsce lokale gastronomiczne zajmują aktualnie nawet do 15 procent dostępnej powierzchni. Oprócz stref food court z popularnymi restauracjami typu fast food pojawiają się opcje dotychczas nieobecne w centrach handlowych, takie jak stawianie przed budynkami food trucków czy sprzedaż wewnątrz centrum posiłków street foodowych.

Polacy nadal chętnie decydują się za zamawianie jedzenie online, co wpływa na rozwój rynku delivery food. Tego typu idea nie rywalizuje z tradycyjną formą wyjść do restauracji - jest jedynie pozytywnym uzupełnieniem i uatrakcyjnieniem oferty restauracji, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klienta.

Rozwijająca się branża gastronomiczna wpływa na niespotykany jeszcze kilka lat temu krajobraz wielu polskich miast. Zmienia się specyfika ulic handlowych, biurowców oraz projektów wielofunkcyjnych. W miastach w Polsce powstają nietypowe koncepty gastronomiczne - restauracje, kawiarnie i przestrzenie dla lokalnych dostawców, które zaskakują nie tylko ofertą menu, ale także miejscami funkcjonowania, obsługą czy sposobem bycia.

Sektor gastronomiczny, rozwijający się w bardzo szybkim tempie, to nieodłączny element naszego życia. Niezależnie od tego, gdzie jesteśmy, oczekujemy, że zaoferuje on nam możliwość zamówienia posiłku, drinka lub przynajmniej kawy.