
Raport 2022: eksperymenty z tradycją i modą na retro!
Zbliża się koniec roku, dlatego z tej okazji przypominamy raport, który publikowaliśmy kilka tygodni temu. Jakie wyzwania stoją przed branżą? Czego konsumenci oczekują od jedzenia? Co sprawia, że Polacy coraz baczniej przyglądają się produktom na ich talerzu? Jakie okazje sprzyjają zamawianiu jedzenia? A wreszcie, jakie kuchnie zdobywają popularność? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań, znajdziemy w najnowszej edycji raportu Food Trendów Pyszne.pl. W tym roku analiza powstała we współpracy z globalną agencją WGSN.
Jedzenie na pocieszenie...
W chwilach, gdy poszukujemy odskoczni od problemów dnia codziennego, gdy chcemy powspominać minione lata lub po prostu, gdy chcemy się zrelaksować - sięgamy po dania, które oddają takie emocje. Chcemy więc potraw, które dobrze znamy, które kojarzą nam się z miłą atmosferą rodzinnego domu i bezpiecznym okresem beztroskiego dzieciństwa. Stąd też w raporcie znajdziemy dane, informujące o tym, że wśród najczęściej zamawianych potraw są jedne z najbardziej klasycznych dań polskiej kuchni, czyli kotlet schabowy, pierogi ruskie czy rosół z makaronem.
Co jednak nie sprawia, że stajemy się mniej czujni, gdyż jednocześnie wzrasta świadomość o produktach spożywczych, tak więc nie jest nam obojętne co trafia na nasz talerz. Jakie są przyczyny takich czujnych zachowań? Coraz częściej jest to podyktowane lepszą wiedzą o nas samych, ale i o produktach. Dzięki łatwości w dostępie do informacji, możemy lepiej szukać dobrej jakości, dobrych cen, ale też odkrywać nowości.
Na początek...
...co skłania konsumentów do składania zamówień? Według twórców raportu konsumenci najczęściej zamawiają, ponieważ:
- nie mają czasu na przygotowanie jedzenia lub sprzątanie - 23 proc.
- chcą zaspokoić potrzebę głodu - 21 proc.
- mają ochotę na ulubioną przekąskę - 20 proc.
Nie ulega wątpliwości, że posiłki z dowozem stały się tak popularne, że są niemal obowiązkową i stałą częścią wielu restauracji w Polsce.
Kulinarne rewolucje! Jakie kuchnie zyskują na popularności?
Zwyczaje jedzeniowe Polaków w 2022 roku zaskakują! Dlatego na podstawie wyników raportu, można rozstrzygnąć wszelkie wątpliwości, o tym które kuchnie zyskują popularność, a które nieustannie przodują we wszelkich rankingach!
- Włoska:
Pizza margherita, pizza capricciosa, pizza pepperoni
- Amerykańska:
Cheeseburger, nuggetsy, burger klasyczny
- Polska:
Kotlet schabowy, pierogi ruskie, rosół z makaronem
- Chińska:
Kurczak chrupiący, kurczak słodko-kwaśny, sajgonki
- Arabska:
Rollo kebab, kebab w bułce, kebab box
Mało tego, na podstawie wyżej wymienionych kuchni świata, twórcy raportu wytypowali pięć najczęściej zamawianych dań w 2022 roku:
1. Burger
2. Pizza
3. Kebab
4. Kurczak orientalny
5. Pad Thai
Wśród kulinarnych miłości, czyli kuchni które zyskują coraz większe grono zwolenników wymieniono trzy kluczowe: po pierwsze kuchnia arabska, później grecka, a jako trzecia indyjska! Z danych wynika, że Polacy lubią wychodzić poza schematy i pomimo, że w naszych sercach są tradycyjne polskie dania, to z przyjemnością poznajemy nowe kuchnie!
5 nowych kuchennych kierunków
Serwis, we współpracy z globalną firmą badającą trendy, WGSN, wyróżnił pięć kierunków, w stronę których rozwija się obecnie branża.
Pierwszym trendem, nazwano "Małymi przyjemnościami", jest to informacja o zwiększającej się liczbie konsumentów spożywających małe posiłki, przekąski, na przykład w ramach pocieszenia się w obliczu stresującej sytuacji. Co więcej, według danych Pyszne.pl, aż 30 proc. Polaków zamawia je z dostawą do domu.
Następna część o nazwie "Sprytna oszczędność" skupia się z kolei na zmianach w zachowaniu konsumentów, na co wpływ miała pandemia, czy obecnie sytuacja ekonomiczna na świecie. Aż 43 proc. ankietowanych przyznaje, że przygotowuje nowe posiłki z pozostałości z zamówionego wcześniej jedzenia.
Obecnie znaczniej częściej konsumenci dokonują "Świadomych wyborów". Tak wynika z danych raportu. Polacy coraz bardziej interesują się na tematem wpływu jedzenia na ich zdrowie bądź środowiska naturalnego. Dlatego 41 proc. Polaków zwraca uwagę, czy zamówiona potrawa została przygotowana z lokalnych produktów.
Twórcom raportu nie umknął także aspekt trendów, gdyż powiedzieć należy, że wraca "Moda na retro i eksperymenty z tradycją". Jak twierdzą analitycy WGSN, coraz chętniej wracamy do domowych smaków. Co ciekawe obecnie aż 46 proc. Polaków przyznaje się do spożywania ich także poza okresami świątecznymi.
Zmienia się także perspektywa postrzegania jedzenia i właśnie taki jest piąty kierunek w gastronomii, czyli "Uczta dla zmysłów", a nie jedynie sposób na zaspokojenie głodu. Ważna jest już nie tylko ilość i smak, ale również prezentacja potrawy. Stąd też dane, że aż 41 proc. Polaków decyduje się na wybór potrawy nie na podstawie składników, a jej zdjęcia.
Wege ma już ugruntowaną pozycję na rynku!
W 2022 roku potrawy wegetariańskie stanowiły już 17% wszystkich zamówień - wynika z danych Pyszne.pl. Co świadczy tylko o jednym - sektor wegetariańskich posiłków rośnie w siłę! Co więcej, częściej sięgają po nią mięsożercy. Według badań Insight Lab, już 31 proc. Polaków regularnie decyduje się na wybór dań bezmięsnych. Wśród najpopularniejszych dań w tej kategorii są: pizza margherita, wegetariańskie sushi i sałatka grecka.