
Raport. Gastronomia w biurowcach. Co się zmieniło?
Rzeczywistość cały czas dynamicznie się zmienia, dlatego tym zmianom musiała ulec gastronomia stworzona dla pracowników biur. Co więcej "home office" i inne hybrydowe systemy zatrudnienia, wymuszone przez pandemię Covid-19, na stałe zagościły na polskim rynku pracy. Co jeszcze zmieniło się w tym zakresie w sektorze gastronomicznym? Poniżej przedstawiamy raport Colliers "Gastronomia w czasach home office".
"Na potrzeby niniejszej analizy eksperci Colliers odwiedzili ok. 300 lokali gastronomicznych w 175 budynkach biurowych, znajdujących się w trzech warszawskich strefach biurowych: Centrum, Mokotów oraz Jerozolimskie, tak, aby uzyskać jak najszerszy obraz ze stref o różnych charakterach." - informują autorzy raportu.
Gastronomia ulokowana w kompleksach "mixed use" znajduje się w trochę innej sytuacji niż ta działająca w wolnostojących budynkach czy parkach biurowych. Tego typu lokalizacje korzystają z dodatkowego ruchu klientów jaki generują mieszkańcy, goście hotelowi, turyści, osoby robiące zakupy czy idące do kina i nie jest tak bardzo zależna od pracowników biurowca. Dlatego biorąc pod uwagę inwestycje biurowe, poza kompleksami "mixed use", w analizowanych strefach znajduje się ok. 250 lokali gastronomicznych, w tym 50 kawiarni, 125 barów i restauracji, 37 kantyn i ponad 40 innych konceptów. Największe różnice w strukturze gastronomii w biurowcach widoczne są w strefie Centrum, co wynika z lokalizacji nowo oddanych do użytku inwestycji "mixed use" - to w niej przybyło najwięcej barów i restauracji.
Zmiany w stylach pracy
Następstwem zmian w stylach pracy biurowej jest zanikanie klasycznych kantyn przeznaczonych na potrzeby pracowników w biurowcach. W badanych obszarach wśród blisko 40 różnego rodzaju "konceptów stołówkowych" największymi operatorami są Olimp (10) i Meet&Eat (5). Uwagę zwraca otwarta dla klientów zewnętrznych kantyna Wars w West Station, gdzie swoje biura mają spółki z grupy PKP - zauważają autorzy raportu.
Rozwój sektora gastronomicznego w biurowcach
W minionych trzech latach, w badanych strefach, do użytku oddano ok. 30 nowych inwestycji biurowych, w których zagościły także lokale gastronomiczne (łącznie ok. 60), nastąpiły też rotacje najemców w budynkach już istniejących.
Dodać trzeba, że w 2019 roku w badanym obszarze funkcjonowały 53 kawiarnie, 97 barów i restauracji, 52 kantyny, 20 innych konceptów gastronomicznych. Dla porównania, w 2022 roku, liczby przedstawiają się zupełnie inaczej: 55 kawiarni, 167 barów i restauracji, 37 kantyn, 42 inne koncepty gastronomiczne.
Nowe lokale kulinarne, zarówno na potrzeby pracowników biurowców, jak i okolicznych mieszkańców oraz turystów, przyniosły Browary Warszawskie, gdzie między innymi otworzyła się restauracja Munja, serwująca kuchnię adriatycką. W menu znajdziemy pozycje typowe dla kuchni czarnogórskiej, serbskiej i chorwackiej.
Co się zmieniło przez trzy lata?
Porównując dane z badań przeprowadzonych w 2019 i 2022 roku zmiany w sektorze gastronomicznym są znaczące.
Poniżej autorzy raportu wskazują kluczowe czynniki zmian:
- spadek dynamiki wzrostu konceptów gastronomicznych w biurowcach - "mimo wzmożonej działalności deweloperskiej w sektorze biurowym, gdzie w okresie trzech lat (II poł. 2019-I poł. 2022), w strefach Centrum, Mokotów i Jerozolimskie, oddano do użytku ok. 30 nowych biurowców (ok. 643 tys. m? GLA powierzchni biurowej, przygotowanych w teorii dla ponad 64 tys. pracowników), liczba punktów gastronomicznych wzrosła jedynie o 35%. W połowie 2019 roku w badanym obszarze funkcjonowało ok. 220 punktów gastronomicznych wobec ok. 300 obecnie" - czytamy w raporcie.
- status quo w zakresie kawiarni - liczba kawiarni w biurowcach w badanym obszarze pozostała na podobnym poziomie - 53 w I poł. 2019 r. wobec 55 w I poł. 2022 roku.
- średnie tempo wzrostu liczby barów i restauracji,
- znaczący spadek liczby kantyn oraz duży wzrost liczby innych konceptów gastronomicznych - w ciągu trzech lat, w badanych obszarach, ich liczba spadła z 52 do 37. Główną przyczyną tego zjawiska jest zmiana modelu pracy biurowej, jaka dokonała się na rynku wraz z nadejściem pandemii Covid-19.
- Wzrost generowały głównie inwestycje typu "mixed use", takie jak Browary Warszawskie.
- Usługa gastronomiczna ma kluczowe znaczenie dla budynków biurowych, co wynika z potrzeby zaspokojenia naturalnych potrzeb pracowników. W czasach "home office" , gdy pracownicy świadczą pracę w modelu hybrydowym, jednym z elementów, które mogą przyciągnąć pracowników do biura, jest ciekawa oferta gastronomiczna. Stworzenie takiej oferty i jej utrzymanie poprzez zapewnienie operatorom gastronomicznym odpowiedniej ilości klientów, stało się wyzwaniem dla właścicieli budynków biurowych - podsumowuje Magdalena Chruściel Associate Director, Retail Agency, Colliers.