
Rynek hurtowni i dystrybutorów - raport, cz. 2
W poprzednim numerze "Szefa Kuchni" poruszyliśmy temat cech charakterystycznych wybranych hurtowni i dystrybutorów do HoReCa, a także z jakimi wyzwaniami branża musi się zmierzyć. Tym razem przyjrzyjmy się oczekiwaniom, jakie restauratorzy i szefowie kuchni mają w stosunku do dystrybutorów, hurtowni i dostawców produktów do ich lokali.
Wybór dostawcy a bariery w prowadzeniu działalności
Prowadzenie lokalu gastronomicznego w dzisiejszych czasach nie należy do biznesów najłatwiejszych. Aby odnieść sukces, wiele składowych musi ułożyć się po naszej myśli. Niestety nie na wszystko mamy wpływ, ale powinniśmy wykorzystać wszelkie kwestie, które w jakikolwiek sposób możemy kontrolować. Jedną z nich jest wybór osób i firm, które będą odpowiedzialne za dostarczanie do naszego lokalu wszelkich produktów spożywczych oraz non-food - to dzięki nim funkcjonowanie restauracji, hotelu czy innego miejsca z branży HoReCa będzie możliwe.
Aby lepiej zrozumieć kwestie wyborów dostawców przez restauratorów i szefów kuchni, należy spojrzeć najpierw na największe bariery, które stoją na przeszkodzie w prowadzeniu i rozwoju działalności gastronomicznej w Polsce. To od nich bowiem zależy, ile nowych lokali będzie powstawało oraz jak funkcjonować będą te, które już istnieją. Im więcej takich barier ma restaurator, tym ma mniejsze możliwości wyboru hurtowni i dystrybutorów, którzy dostarczą mu odpowiednie produkty. Szczególnie chodzi tu o możliwości finansowe.
Jak możemy wyczytać w badaniach przeprowadzonych przez PMR, jednym z kluczowych wyzwań dla rynku - obecnie oraz w najbliższej przyszłości - jest wzrost wszelkiego rodzaju cen. To one wraz z coraz wyższymi kosztami prowadzenia działalności, stanowią główne wyzwanie dla firm działających na rynku HoReCa. Jak wynika z najnowszego badania firm gastronomicznych przeprowadzonego przez PMR na przełomie kwietnia i maja 2023 r., to właśnie wysokie koszty utrzymania lokalu, takie jak opłaty za media czy produkty żywnościowe, są obecnie największą barierą w prowadzeniu i rozwoju działalności gastronomicznej. W porównaniu do poprzedniej edycji badania, bariera ta uzyskała blisko 30 proc. wyższy wynik, wynoszący 71 proc. Drugą barierą wpływającą na działalność gastronomiczną są wysokie koszty zatrudnienia pracowników ? tutaj wynik wyniósł 49 proc. Trzecią kategorią jest niepewna sytuacja gospodarcza (33 proc.), której w żaden sposób nie da się przewidzieć. Jako inne bariery respondenci wymieniali również niski popyt, brak klientów, zubożenie społeczeństwa oraz dużą konkurencję na rynku.
Czy jest jakiekolwiek rozwiązanie na te największe problemy w prowadzeniu działalności gastronomicznej? Trudno powiedzieć. Nie mamy do końca wpływu na to, jaka sytuacja ekonomiczna będzie obowiązywać w kraju, jednakże możemy dbać o to, by prowadzenie naszej działalności było na tyle optymalne kosztowo, na ile tylko możemy sobie pozwolić. Jednocześnie należy pamiętać, że cięcie kosztów nie może iść w parze z niższą jakością oferowanych usług i dań. Jeśli więc koszty utrzymania lokalu są największym wyzwaniem, to postarajmy się zniwelować jak najwięcej niepotrzebnych wydatków na rzecz rozwiązań najbardziej wydajnych. W tym również wybierając takich dostawców i hurtowników, którzy oferują produkty najlepszej jakości przy jednocześnie jak najkorzystniejszych cenach.
CAŁY RAPORT >KLIKNIJ TU<