
Sezon na food trucki w pełni
Lato to okres, gdy gastronomia plenerowa rozwija się dynamicznie, przyciągając szerokie grono miłośników jedzenia pod chmurką. Coraz ważniejszą rolę w krajobrazie street foodu odgrywają food trucki. W ciągu ostatnich 12 miesięcy przybyło 600 nowych punktów mobilnej gastronomii.
Wzmożony ruch turystyczny, liczne wydarzenia na świeżym powietrzu i sezonowy wzrost konsumpcji poza domem sprzyjają mobilnej gastronomii.
Według danych Dun & Bradstreet ze stycznia 2025 roku, w ciągu 12 miesięcy przybyło w Polsce ponad 600 nowych food trucków, co stanowi wzrost o ponad 12 proc. r/r. Taka dynamika może wskazywać na dalsze ożywienie inwestycyjne w sektorze. Dynamiczny przyrost liczby food trucków sugeruje, że ten format działalności jest postrzegany jako stosunkowo łatwo dostępny i elastyczny model biznesowy. Jego rosnąca popularność wynika również z dopasowania do zmieniających się preferencji konsumenckich.
Dla wielu właścicieli food trucków sezon letni to zarówno czas intensywnej działalności, jak i moment największych obciążeń finansowych. Koszty zaopatrzenia, logistyki, pracy sezonowej, czy wynajmu atrakcyjnych lokalizacji są w tym okresie znacznie wyższe. To właśnie w ciągu tych paru miesięcy przedsiębiorcy muszą wypracować zysk, który zabezpieczy ich funkcjonowanie przez pozostałą część roku - często znacznie mniej dochodową. Wysoka sezonowość działalności zwiększa ryzyko utraty płynności finansowej i wymusza bardzo ostrożne zarządzanie finansami.
Tegoroczny sezon letni może okazać się punktem zwrotnym dla sektora gastronomii mobilnej. Z jednej strony, rozwój liczby food trucków i coraz wyższa jakość oferty wskazują na rosnącą profesjonalizację branży.