Stulecie marki KROSNO!

Stulecie marki KROSNO!

Z okazji jubileuszu, KROSNO wypuszcza limitowaną kolekcję "Celebration". W roku 1923 w Krośnie na Podkarpaciu rozpoczęła się budowa huty szkła. W tym samym roku rozkwit w sztuce przeżywało art deco, w kinach wyświetlano filmy nieme, zaś Pola Negri rozpoczęła podbój Hollywood. Skupmy się jednak na tym, co na naszym rodzimym rynku. Jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek szkła użytkowego, będąca również wizytówką polskiego rzemiosła, w tym roku świętuje 100-lecie!

Najnowsza, limitowana kolekcja KROSNO "Celebration" inspirowana jest stylistyką lat 20-tych XX wieku. Nawiązuje w ten sposób do dekady, w której huta szkła w Krośnie rozpoczęła swoją działalność. Były to czasy awangardy w sztuce, kontrastów w aranżacji wnętrz, przewrotu w modzie oraz swobody w stylu życia. Design najnowszej serii naczyń tworzą klasyczne kształty szkła formowanego ręcznie przez artystów-hutników, które kontrastują z widocznym w kolekcji sentymentem do nurtu art deco. Na każdym wyrobie obecny jest optyk w postaci zdecydowanych, pionowych załamań szkła, dzięki którym padające światło pięknie się rozprasza.

Jakie produkty przypadają na jubileuszową serię KROSNO "Celebration"? Są to dzbanek, karafka/wazon, salaterka oraz cztery warianty kieliszków oraz dwa warianty szklanek o różnych zastosowaniach. Autorką całej kolekcji jest Anna Grabowska-Szczur, od 36 lat zajmująca się projektowaniem unikatowych przedmiotów dla marki KROSNO. Charakteryzują się one estetyczną konsekwencją i idealnym balansem walorów artystycznych i użytkowych. Elementem, który dodatkowo wyróżnia serię "Celebration" są opakowania okolicznościowe, nawiązujące do estetyki 20-lecia międzywojennego, zaprojektowane przez Khrystynę Patsak.

W ramach uczczenia 100-lecia, marka KROSNO przygotowała klimatyczną sesję zdjęciową, która promuje jubileuszową kolekcję. Sesja ta, z modelką w roli głównej, przedstawia minimalistyczne stylizacje, łączące styl epoki z nowoczesnością. Zdjęcia pokazują nie tylko zastosowania naczyń z jubileuszowej kolekcji, ale również ukazują wizualne efekty zdobień w postaci załamań szkła. Autorem tych zdjęć jest Krystian Szczęsny.

KROSNO jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek szkła użytkowego w Polsce i na świecie. Bazując na stuletniej tradycji, w hucie szkła na Podkarpaciu powstają szklane wyroby o różnorodnym przeznaczeniu - do alkoholu, napojów, serwowania potraw, a także dekoracji i prezentów. Każdego roku zakład opuszcza ponad 80 milionów sztuk naczyń.

W 1923 roku na terenie posiadłości wykupionej od hrabiny Kaczkowskiej ruszyła budowa pierwszej w mieście Krosno huty szkła, a niespełna rok później z zakładu wyruszyły pierwsze transporty gotowych wyrobów, dając początek szklanemu zagłębiu na południu Polski. Huta mimo pożaru przetrwała II wojnę światową, by wkrótce po odbudowie zachwycić projektami szkła i kunsztem wykonania naczyń, które trafiły nawet na dwór królowej brytyjskiej Elżbiety II, cesarzowej Japonii czy króla Hiszpanii Juana Carlosa. W latach 70-tych ze szkła KROSNO korzystano już w niemal w każdym polskim domu, a wytwarzane wzory stworzyły historię polskiego wzornictwa.

Na jubileuszowy, 2023 rok, marka KROSNO przygotowała okolicznościowe logo ze znakiem graficznym "100 lat". Z tej okazji powstały także nowe odsłony opakowań oraz dedykowane jubileuszowe strony internetowe. Marka nawiązała również współpracę m.in. z Katarzyną Tusk, która przez cały rok będzie prezentować różne kolekcje KROSNO - a to wszystko można śledzić na Instagramie marki.