Targi Bakepol 2019 - podsumowanie

Targi Bakepol 2019 - podsumowanie

Branże piekarska, cukiernicza i lodziarska spotkały się w dniach 12-14 września w Krakowie na targach Bakepol. W wydarzeniu udział wzięli profesjonaliści z kraju oraz zagranicy . Ekspozycje utworzyło 120 firm, a w organizację stref pokazowych, szkoleń, debat i konkursu ?Master Baker 2019 ?Bakepol?  zaangażowane były dziesiątki ekspertów oraz miłośników dobrych wypieków.

Jakość zwiedzających

Grupa MTP, która dla branży piekarskiej, cukierniczej i lodziarskiej co roku organizuje targi (Bakepol w latach nieparzystych oraz Polagrę Tech w latach parzystych z Salonem Technologii Piekarskich i Cukierniczych) dba o jakość pozyskiwanych zwiedzających. Tym razem także w Krakowie na znakomicie zaaranżowanych stoiskach wystawców pojawili się przedstawiciele zakładów produkujących pieczywo słodkości i lody, właściciele piekarni oraz cukierni większych i mniejszych, restauratorzy, a także pasjonaci piekarstwa w jego mniejszym domowo-blogowym wymiarze. Na Bakepol przyjechali profesjonalni zwiedzający z Ukrainy, Czech, Słowacji, Mołdawi,  Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Węgier, Holandii, Rumunii oraz Turcji.

Atmosferę miłości do doskonałych wypieków wzmagała obecność piekarzy i cukierników, którzy na co dzień w niewielkich piekarenkach, śniadaniarniach, klimatycznych restauracyjkach wypiekają prawdziwy chleb. Po raz pierwszy tak silnie - właśnie na Bakepol - wybrzmiał artystyczny wymiar piekarstwa.  Obok cukierniczych arcydzieł, które podczas pokazów podziwiali cukiernicy oraz młodzi adepci szkół gastronomicznych imponująco prezentowały się fantazyjne, eleganckie oraz smakowite chleby, bułki czy bagietki. Piekarskie dzieła sztuki nierzadko sygnowane były grafiką, podpisem ich twórcy-piekarza. W Krakowie podczas Bakepol spotkali się w realu pasjonaci wytwarzania pieczywa, którzy regularnie ekscytują się i wzajemnie inspirują na znanych piekarskich grupach Facebookowych ? takich jak m.in. Domowy Piekarz czy Piekarnicza Brać.

Hobby vs zawodowstwo

Podczas siódmej edycji targów Bakepol nie tylko lokalizacja była nowością. Swoją premierę miał również konkurs ?Master Baker 2019 ? Bakepol? realizowany pod patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, którego finał rozegrał się na Expo Kraków. Do dwuetapowej rywalizacji w dwóch kategoriach przystąpiły dziesiątki piekarzy zawodowych i amatorów. Do finału wyłonieni zostali: w grupie Zawodowcy - Krzysztof Bryjka, Andrzej Jacak, Paweł Tkaczuk, a Amatorów - Aleksandra Kozło, Matylda Kustra, Wojciech Wąsik.  Podczas targów Bakepol uczestnicy stanęli do ostatecznego starcia. Na oczach widowni i jury wypiekali własny chleb oraz bułki. Pieczywo musiało wyróżniać się walorami smakowymi, oryginalną formą, wyjątkowością doboru surowców i technologią wytworzenia. Pieczywo koniecznie, jako produkt rzemieślniczy, wykonany zgodnie z tradycyjną technologią piekarską lub metodami ludowymi, albo być tzw. rękodziełem modernistycznym.  Zwycięzcami zostali: Matylda Kustra (Amator) i Krzysztof Bryjka (ZAWODOWIEC) z Piekarni PASOL-PACO ze Świdnicy. Zestaw nagród był imponujący, a to dzięki zaangażowaniu: Stowarzyszenia Polska Ekologia, Stowarzyszenia Rzemieślników Piekarstwa RP oraz firm - Partnerów, którzy aktywnie zaangażowali się w organizację, wsparcie merytoryczne i logistykę konkursu, ale także hojnie ufundowali nagrody. 

Konkurs pokazał,  że zawodowy piekarz nie musi, ani nawet nie powinien stawać w kontrze do piekarza amatora. Podczas targów Bakepol obie grupy bardzo się wspierały, wzajemnie inspirowały  i dzieliły doświadczeniem. Dobrymi duchami przedsięwzięcia byli Czesław Meus mistrz piekarstwa i cukiernictwa oraz Piotr Połomski - domowy piekarz m.in. założyciel i administrator profilu na Facebooku - Domowy Piekarz.

Targi osobowości

Grupa MTP organizując targi Bakepol 2019 zaprosiła do współpracy absolutnie wyjątkowe postaci z piekarskiego i cukierniczego świata. Cukiernicy mogli codziennie skorzystać z pokazów i prezentacji mistrza Michała Doroszkiewicza. To jeden z najbardziej utytułowanych polskich cukierników.  Mistrz świata juniorów, uczestnik i juror wielu konkursów, posiada ogromne zawodowe oraz trenerskie doświadczenie. Od tegoż artysty cukiernika, który z chirurgiczną precyzją przyrządzał  cukiernicze dzieła sztuki publiczność uczyła się nie tylko kunsztu i warsztatu, ale przede wszystkim chłonęła pasję oraz ogromną wiedzę na temat cukiernictwa.

Pasja i totalne oddanie rzemiosłu, które jest codzienną pracą promieniało również od Bio Piekarza - Bogdana Smolorza. Ten wielki propagator zawodu, nauczyciel oraz piekarz, który stał się już ikoną ekologicznego i rzemieślniczego piekarstwa w Polsce z niesamowitą skromnością opowiadał o pięknym zawodzie piekarza, o tym jak wyglądała Jego droga do piekarstwa ekologicznego i co w jego pojęciu kryje się pod słowem bio - a jest to absolutna odpowiedzialność za każdy składnik, który jest dodawany do pieczywa.

Każdą z barwnych person związanych z piekarstwem i cukiernictwem, które gościły na Bakepol i prowadziły swoje prelekcje oprócz miłości do rzemiosła charakteryzowała ogromna wiedza oraz świadomość prowadzenia szczegółowych badań w szerokim zakresie. Tu pomocny był dr Józef Sadkiewicz, który wraz ze swoim Instytutem  był centrum wszechstronnej wiedzy nie tylko o produktach, potrzebie badania gleby, na której rośnie zboże, samego ziarna, ale także procesów, jakie zachodzą w organizmie i co oraz kiedy ma wpływ na zdrowie konsumenta. Wykłady tego wieloletniego praktyka i eksperta w branży zbożowo-młynarsko-piekarskiej oraz kulinarnej cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.

Przez całe 20 godzin targów w Strefie Mistrza tętniło piekarsko-cukiernicze życie. Pachniał świeżo wypiekany chleb, tężały czekoladowe praliny, zdrowa pizza zapachem wabiła nie tylko do skosztowania, ale w ogóle do rozważań na temat smaku i poszukiwania tegoż atrybutu produktów piekarskich i cukierniczych dla swoich wyrobów. Wisienką na torcie było sobotnie spotkanie z blogerami m.in. Tasteaway, które stało się swoistą pointą ? receptą dla piekarzy i cukierników, że w rozwijaniu swojej działalności, oferty, po którą chętnie sięgnie klient są: odwaga do poznawania nowego, ruszenie w świat, pokonywanie granic, świadomość związana w odpowiedzialnym żywieniem i zrozumienie różnorodności jaką reprezentują konsumenci, ale również jakości, której oczekują.