Targi HORECA i ENOEXPO - wydarzenia, na których branża czuje się jak w domu
5-7 listopada 2025 roku w EXPO Kraków odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Wyposażenia Hoteli i Gastronomii HORECA oraz 22. Międzynarodowe Targi Wina w Krakowie ENOEXPO. Wydarzenia organizowane przez Targi w Krakowie Sp. z o.o. przyciągnęły 10253 gości z branży hotelarskiej, gastronomicznej i winiarskiej oraz 208 wystawców reprezentujących aż 18 krajów. W programie targów znalazły się finały dwóch konkursów kulinarnych, uświetnione obecnością światowej sławy szefów kuchni, debaty i konferencje poruszające temat gościnności i lokalności w hotelarstwie i gastronomii, jak i wiele praktycznych warsztatów, unikatowych degustacji i inspirujących prezentacji.
Targi, na których wystawcy czują się jak w domu
Gościnność to nie tylko temat licznych prelekcji i dyskusji w czasie 32. targów HORECA, ale też ich wyróżnik i domena, które sprawiają, że wystawcy powracający tutaj co roku i nowi uczestnicy czują się w EXPO Kraków jak u siebie. - Na targach HORECA czujemy się naprawdę jak w domu. Panuje tu świetna, bardzo przyjemna atmosfera. Jest spokojnie, a jednocześnie nie ma poczucia anonimowości. To wydarzenie, którego wyjątkowy klimat udziela się zarówno odwiedzającym, jak i wszystkim wystawcom - potwierdza Piotr Matusik z agencji marketingowej Veneo.
Podobnego zdania jest Katarzyna Kościcka - przedstawicielka wieloletniego wystawcy targów HORECA, firmy Fattorie Del Duca. - Ponieważ sami jesteśmy trochę jak taka "włoska rodzina" - czasem chaotyczni, ale zawsze w dobrych humorach - tym, dzięki czemu chcemy cały czas wracać do Krakowa, jest przede wszystkim atmosfera, która panuje tutaj na targach i sprawia, że czujemy się jak w rodzinie. Do tego dochodzi świetna organizacja i ogromna wyrozumiałość wobec naszych potrzeb.
Różnorodność, która buduje siłę targów
Z każdą edycją targów HORECA i ENOEXPO organizatorom udaje się przyciągnąć liczniejszą grupę gości ze Słowacji i innych krajów Europy Środkowej, co zostało zauważone i docenione przez wystawców, którzy poszukują na tych rynkach docelowych klientów.
- Oczywiście większość odwiedzających pochodzi z Polski, ale na naszym stoisku pojawiły się też osoby z zagranicy - między innymi ze Słowacji czy Słowenii. Mieliśmy więc także gości z innych krajów, którzy wykazali duże zainteresowanie naszą ofertą - przyznaje Grzegorz Osikowicz z firmy Lubiana i dodaje - Myślę, że ogromnym atutem tych targów jest to, że pojawia się tu wielu wystawców z całego kraju, a także z zagranicy. To właśnie ta różnorodność przyciąga tak wielu odwiedzających i daje nam realną szansę zaprezentować swoją ofertę szerokiej publiczności.
Gościnność rozłożona na czynniki pierwsze
W czasie targów zrealizowano aż 50 punktów programu, których tematyka w znacznej mierze krążyła wokół hasła przewodniego - "Gościnność na nowo - od lokalności do innowacji". W dyskusjach, debatach, warsztatach, konferencjach i degustacjach wzięło udział niemal 80 prelegentów, w tym cenieni profesjonaliści z branży HoReCa, m.in. dr Karina Przybyło-Kisielewska, Agnieszka Wranka, Joanna Chwastek-Pluta, Radosław Fronc, Adam Pawłowski, Patrycja Siwiec, Katarzyna Pilitowska, Adam Kalinowski i z branży winiarskiej, m.in. Tomasz Fijał, Mariusz Kapczyński, Wojciech Bosak, Michał Bardel, Sylwia Bonin, Andrzej Strzelczyk, Radosław Froń, Makis Panagopoulos, Eduardo Brethauer.
Szczególną uwagę gości wzbudziły dyskusje "Lokalność, która wyróżnia - jak tworzyć autentyczne doświadczenia w hotelarstwie i gastronomii", "Koncepty gastronomiczne - jak się wyróżnić na rynku i osiągnąć sukces" czy "Pomysł na wino, czyli jak zaskoczyć gości". Wydarzenia na scenie, z dużą dawką merytoryki i profesjonalizmu, poprowadził Bartosz Wilczyński - promotor kulinarny, enolog i znawca serów farmerskich.
Podróż szlakiem smaków ENOEXPO
Podczas Międzynarodowych Targów Wina ENOEXPO pojawiło się jeszcze więcej okazji do odkrywania wyjątkowych smaków oraz poznawania producentów z różnych zakątków świata, m.in. z Chile, Słowacji, Austrii. Niemiec, Portugalii, Włoch, Czech, Rumunii, Francji, Hiszpanii i Gruzji. Tegoroczna edycja odbywała się pod hasłem "Wino i inne smaki regionów", a wystawcy prezentowali nie tylko alkohole i napoje NoLo, lecz także bogactwo regionalnych produktów. Jednym z najbardziej wyczekiwanych momentów wydarzenia był wielki debiut win serbskich w Krakowie. Serbia - kraj winiarski w Polsce dotąd praktycznie nieznany - zaprezentowała swoje wina z odmian endemicznych i międzynarodowych, udowadniając, że lokalni producenci tworzą trunki na światowym poziomie, czego potwierdzeniem jest przyznanie aż trzech medali w Międzynarodowym Konkursie Winiarskim o Medal ENOEXPO 2025. Winiarze z Serbii nie kryli entuzjazmu - Jesteśmy naprawdę zaskoczeni naszym udanym debiutem. Nie spodziewaliśmy się takiego odbioru, dlatego jesteśmy wręcz zachwyceni. Bardzo miło nas zaskoczyło to, że polska publiczność zakochała się w serbskich winach. Widzieliśmy to na własne oczy - odwiedzający wracali i pytali, gdzie mogliby kupić nasze wina. W tym roku przywieźliśmy je wyłącznie do prezentacji, ale mamy nadzieję, że uda nam się nawiązać współpracę z polskim dystrybutorem. Chcielibyśmy, aby polscy odbiorcy mieli możliwość kupowania i cieszenia się serbskimi winami dobrej jakości.
Ważnym punktem programu była również premiera książki "Sekrety polskich winnic" autorstwa Michała Bardela i Karoliny Morawskiej, wydanej przez Targi w Krakowie Sp. z o.o. To osiemnaście wciągających opowieści o tym, jak powstawały polskie winiarnie, jak zakochani w winie bankowcy, marynarze i biznesmeni przeistaczali się w profesjonalnych winemakerów, jak dawne poniemieckie stajnie wypełniały się tankami i beczkami z winem, i jak rodził się zupełnie nowy fenomen polskiej enoturystyki.
Potrójna dawka emocji
W czasie targów odbyły się aż trzy finały światowej klasy konkursów. W spektakularnym rozstrzygnięciu najbardziej prestiżowego konkursu kulinarnego Bocuse d'Or Poland 2025 po raz drugi zatriumfował Kamil Tłuczek, zdobywając przepustkę do europejskiego finału w Marsylii. W konkursie sędziowali światowej sławy szefowie kuchni, m.in. Gilles Goujon, Przemysław Klima, Andrea Camastra, Kurt Scheller, Robert Sowa, Adam Chrząstowski, Aleksandra Sowa-Trzebińska, Romuald Fassenet, Tom Phillips, Bartosz Szymczak, Jacek Koprowski, Witek Iwański.
Nie mniej emocji dostarczył finał konkursu kulinarno-cukierniczego dla uczniów szkół gastronomicznych Trophee Mille Poland, w którym ponownie zwyciężyli uczniowie Zespołu Szkół Gastronomicznych w Łodzi - Julia Guzenda i Wiktor Budaj.
Wspaniała atmosfera towarzyszyła również Kawowym Mistrzostwom Polski SCA Poland, w których możliwość reprezentowania na mistrzostwach świata wywalczyli Michał Ciupiński (w konkurencjach Barista i CiGS) oraz Mateusz Derkacz (w konkurencji Cup Tasters).
Organizator zaprasza na kolejną edycję targów HORECA i ENOEXPO, która odbędzie się w dniach 4-6 listopada 2026 w EXPO Kraków.