Turystyka musi poczekać. Druga tarcza antykryzysowa wraca do komisji

Turystyka musi poczekać. Druga tarcza antykryzysowa wraca do komisji

W środę senatorowie z Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności kontynuowali rozpatrywanie przepisów tzw. drugiej tarczy antykryzysowej skierowanej dla branży turystycznej.

Chodzi o nowelę ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. Najważniejszym elementem tej noweli jest kwestia rekompensat za opłacone i nieodbyte imprezy turystyczne.

Skutkiem dwóch zmian - zgłoszonych przez senatorów KO - ma być rozszerzenie grona branż, które będą mogły skorzystać z postojowego czy zniesienia składek na ZUS. Chodzi m.in. o branżę targową, eventową, organizatorów turystyki, przedsiębiorców prowadzących pola campingowe. Zgodnie z nowelizacją, o wypłatę świadczeń postojowych będą mogli ubiegać się prowadzący działalność sezonową piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni, którzy zawiesili działalność po 31 sierpnia ub.r. i działalność wykonywali sezonowo nie dłużej niż dziewięć miesięcy w roku. Z postojowego mają też skorzystać agenci turystyczni. Z ustawy wynika ponadto, że część branż, która do tej pory skorzystała z postojowego, będzie miała prawo do dodatkowego świadczenia.

Kolejna z poprawek, która uzyskała poparcie komisji, zmniejsza wymagany ustawą spadek przychodów koniecznych do uzyskania postojowego, czy też zwolnień z ZUS. Obecnie w ustawie jest to 80 proc. Po ewentualnej zmianie byłoby to 75 proc. Ta propozycja zyskała poparcie MR.

Konieczność nowelizacji przepisów wynika z uchwalonej jeszcze w marcu tzw. Tarczy antykryzysowej 1.0, zgodnie z którą biura turystyczne mogły oferować vouchery na wyjazdy klientom, jeżeli ich impreza się nie odbyła w związku z wybuchem epidemii. Drugą opcją był zwrot pieniędzy. W tym jednak przypadku klient musiałby czekać na to do 180 dni. Resort rozwoju informował jednak, że do końca czerwca niecałe 30 proc. podróżnych zdecydowało się na przyjęcie vouchera. Zgodnie z nowymi przepisami organizator turystyki za pośrednictwem systemu teleinformatycznego będzie mógł złożyć do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wniosek o udzielenie wypłaty. Będzie on musiał do wniosku dołączyć wykaz umów, od których odstąpili klienci. Wniosek do UFG będzie składał też podróżny, który ubiega się o rekompensatę. Przepisy stanowią, że UFG po otrzymaniu wniosków od organizatora turystyki oraz podróżnego będzie je weryfikował, a następnie dokonywał wypłat na rzecz podróżnych. Taka weryfikacja ma trwać maksymalnie do czterech miesięcy, a rekompensaty mają być wypłacane w ciągu 14 dni od jej zakończenia.