
W Polsce mięsa nie je już nawet 4,5 mln ludzi
Już 12 proc. deklaruje, iż nie je zupełnie żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, ale grupa przynajmniej okresowo wykluczająca je z diety jest znacznie większa. Jak wynika z badań agencji badawczej Insight Lab, przeprowadzonych na zlecenie Pyszne.pl, potrawy wegetariańskie stanowiły w 2022 r. 17 proc. zamówień w serwisie - informuje "Rzeczpospolita".
Przypomnijmy, że do końca stycznia trwa międzynarodowa akcja "Veganuary", a nadal 75 proc. ankietowanych nie ma żadnych preferencji żywieniowych i właśnie z myślą o nich, trwa to wydarzenie, w ramach którego w styczniu restauracje i sklepy promują dietę roślinną.
- Wciąż zmiana nawyków żywieniowych i ograniczenie bądź wyeliminowanie mięsa to jedno z najczęstszych postanowień noworocznych Polaków.
- Podjęcie takiego wyzwania w 2023 r. zadeklarowało aż 43 proc. osób, z kolei 46 proc. przyznało, że choć raz próbowało zmienić swoje zwyczaje żywieniowe i spróbować wegetarianizmu bądź weganizmu.
Jednak jak pokazuje badanie, łatwo jest podjąć takie wyzwanie, ale nieco trudniej wdrożyć je w życie. Pierwszy kryzys uderza najczęściej już po dwóch tygodniach od rezygnacji z mięsa, co dotyka 30 proc. osób. 27 proc. respondentów radzi sobie świetnie średnio do pierwszego miesiąca, a 17 proc. nabiera wątpliwości już po pierwszym tygodniu po odstawieniu mięsa. Co piąty ankietowany nie zgłaszał żadnych trudności w związku ze zmianą nawyków żywieniowych - informuje "Rz".
Trudności dotyczą przede wszystkim tęsknoty za smakiem mięsnych potraw, wskazywane przez 41 proc.
- Trudności i potknięcia są nieodłącznym elementem każdego procesu zmiany i kształtowania nawyków. Trzeba być przygotowanym na to, że nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem - mówi, cytowana przez "Rzeczpospolitą", Monika Michalak, psychodietetyczka i dietetyczka kliniczna.
Co więcej, jak wynika z badania Insight Lab, osoby, które podejmują się próby przejścia na wegetarianizm bądź weganizm, najczęściej poszukują lepszego samopoczucia, co wskazało 43 proc., nieco mniej bo 42 proc. liczy na poprawę stanu zdrowia. 18 proc. jest również motywowane przez członków rodziny.
Jak zauważa "Rzeczpospolita", zgodnie z wynikami badań Insight Lab, w Polsce mięsa nie je już nawet 4,5 mln ludzi. Z tego względu, każdego roku rozwija się też roślinny sektor w gastronomii. Od lokali fast food, przez firmy specjalizujące się w realizacji zamówień na wynos, po najlepsze restauracje oznaczone gwiazdkami Michelin. Co więcej, posiadanie w menu opcji wegańskich czy wegetariańskich nawet w lokalach typowo "mięsnych" staje się normą.