Włoskie wina - na pierwszym miejscu w Polsce

Włoskie wina - na pierwszym miejscu w Polsce

76,7 mln euro - za taką kwotę włoscy producenci sprzedali wina do Polski w 2019 roku. To aż o 17,2% więcej niż rok wcześniej. Wynik ten sytuuje Włochy na pierwszym miejscu pod względem wartości dostarczonego trunku spośród wszystkich krajów eksportujących go do Polski. Konsumenci w Polsce mają już swoje ulubione włoskie wina, które cieszą się dużą rozpoznawalnością. Coraz częściej również zwracają uwagę na wysoką jakość trunku. Mając to na uwadze, Agencja Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich (ICE) organizuje już 4 edycję Borsa Vini czyli Targów Win Włoskich.

Organizowana raz do roku przez ICE-Agencję Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich i otwarta przez Aldo Amati - ambasadora Włoch w Polsce impreza to jedna z najlepszych okazji do nawiązywania kontaktów handlowych między włoskimi producentami a polskimi importerami win. Podobnie jak w latach ubiegłych, tegoroczna edycja Borsa Vini skupia 33 eksporterów tego trunku z południowej i środkowej Italii. W tym roku, oprócz firm z Apulii, Sycylii, Kampanii i Bazylikaty, obecne będą również te, które pochodzą z Molise, Abruzji i Sardynii.

- Od pewnego czasu zaobserwować można w Polsce wzmożone zainteresowanie takimi winami jak czerwone Montepulciano d'Abruzzo czy białe - Trebbiano d'Abruzzo. Ich relacja jakości do ceny powoduje, że zjednują sobie coraz więcej miłośników. Ale wina z naszego kraju to dla polskich konsumentów gwarancja najlepszych i najbardziej różnorodnych wrażeń smakowych. Opinia ta utrwaliła się w Polsce w ciągu ostatnich lat - mówi Antonino Mafodda - dyrektor ICE-AgencjI Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich - Sekcji Promocji Handlu Ambasady Republiki Włoskiej.

O popularności włoskich win nad Wisłą i Odrą świadczyć może dynamicznie rosnąca wartość ich importu. Wg szacunków, w 2019 roku Włosi dostarczyli Polsce ten trunek o wartości 76,7 mln euro i pod tym względem uplasowali się na 1 miejscu. Rok wcześniej również sytuowali się na pozycji lidera i sprzedali polskim odbiorcom wino za blisko 65 i pół miliona euro. Konsumenci upodobali sobie przede wszystkim musujące Prosecco i czerwone, esencjonalne, Primitivo. Coraz popularniejsze stają się inne rodzaje wina z południowej Italii. Np. czerwone Nero d'Avola, białe Grillo i Cataratto z Sycylii czy czerwone Aglianico z Kampanii. Dlatego też pozycja włoskich producentów jest w Polsce najmocniejsza. Wg szacunków w 2019 roku Włochy mają aż ponad 23 procentowy udział w polskim rynku. Na drugim miejscu plasują się Niemcy (ponad 13 %), które dostarczyły do Polski wino za 42,3 mln euro i Francja (11,8%) - 38,4 mln euro.

- Dostrzegamy dużą otwartość Polaków na nowe wyzwania smakowe. Z myślą o nich zaprosiliśmy wielu, nieobecnych dotąd na tutejszym rynku producentów. m.in. z środkowej prowincji Molise - dodaje Antonino Mafodda.

Włoski eksport win do Polski rósł w ostatnich latach bardzo dynamicznie. W 2015 roku jego wartość wynosiła 39, 1 mln euro, w 2016 - prawie 47 mln, w 2017 ? 54 mln, a w 2018 - 65,4 mln. Pozostałe miejsca wśród eksporterów w 2019 roku zajęli: USA, Hiszpania, Portugalia, Chile i Bułgaria.

Włochy to największy producent i eksporter win na świecie. Wg szacunków w 2019 wyprodukowały 46 mln hl win, wyprzedzając pod względem produkcji Francję i Hiszpanię i wyeksportowały wino o wartości 6,3 mld euro. Główne rynki eksportowe Włoch to: USA, Niemcy, Wielka Brytania, Szwajcaria i Kanada.