
Współpraca z platformami dostawczymi: korzyści dla przedsiębiorców
Ponad 79 proc. właścicieli restauracji i sklepów współpracujących z platformami dostawczymi deklaruje dodatkową sprzedaż, a 45 proc. - wzrost przychodów. Oto wnioski z najnowszego badania Wolt przeprowadzonego przez Copenhagen Economics na 23 rynkach, w tym w Polsce.
Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią siłę napędową polskiej gospodarki. Nic dziwnego - ich liczba systematycznie rośnie, co pokazują dane GUS. To trend stawiający przed właścicielami firm nowe wyzwania, wśród których najważniejszym jest dobór rozwiązań, umożliwiających skuteczny rozwój.
Jednym z takich rozwiązań może okazać się współpraca z podmiotami zewnętrznymi. W przypadku gastronomii i handlu są nimi firmy świadczące usługi dowozu dań z restauracji oraz zakupów. Współpraca może mieć pozytywne skutki w kontekście budowania przewagi konkurencyjnej.
Aż 59 proc. uczestników badania wskazuje na to, że usługi platform dostawczych są bardzo ważne lub ważne dla ich biznesu. Zdaniem 79 proc. badanych współpraca z platformą przekłada się na dodatkową sprzedaż, która uzupełnia sprzedaż stacjonarną, a 59 proc. docenia zwiększoną obecność online. Blisko 45 proc. partnerów uczestniczących w badaniu deklarowało, że efektem współpracy z platformami dostawczymi jest wzrost przychodów, a 42 proc. wskazało na możliwość dotarcia do nowych klientów.
Przykładem odnoszącym się do badania jest historia Macieja Kwietnia, właściciela konceptu Pura Vida, oferującego świeżo przygotowane posiłki dostarczane w opcji szybkiej dostawy i roślinne białko. Interesował go format dark kitchen oraz model działania oparty wyłącznie na dostawie. Obecnie lokal działa w ten sposób w trzech lokalizacjach (a czwarta w drodze), z których zarządza kilkoma markami kulinarnymi.
Konsumenci oczekują dziś, że sposób funkcjonowania restauracji i sklepów będzie pasował do ich stylu życia. Chcą, aby dania z restauracji były dostępne również w domu lub biurze, a zakupy trafiały pod wskazany adres w ciągu kilkudziesięciu minut od złożenia zamówienia. Dla małych przedsiębiorców, właścicieli sklepów i restauracji, może to być wyzwaniem. Jak wynika z badania, współpraca z platformami dostawczymi ułatwia pokonanie barier kadrowych - 46 proc. badanych przyznaje, że samodzielne zatrudnianie i utrzymanie kurierów jest dla nich dużym wyzwaniem, a 36 proc. uważa własną dostawę za zbyt czasochłonną. Dodatkowo, aż 54 proc. partnerów zauważyło wzrost sprzedaży w lokalu stacjonarnym.
Brak możliwości współpracy to dla wielu przedsiębiorców realne zagrożenie dla dynamicznego rozwoju biznesu. Jak wynika z badania Wolt, wielu z nich byłoby zmuszonych do poważnych zmian w modelu działania. 31 proc. badanych deklaruje, że musiałoby uruchomić własny system dostaw, 22 proc. rozważałoby całkowitą rezygnację z dowozów, a 20 proc. kontynuowałoby dostawy z wykorzystaniem własnego personelu lub rozwinęło istniejącą infrastrukturę.