
Wzrost wartości polskiego rynku roślinnych alternatyw
NielsenIQ sprawdził, jak wyglądają wyniki sprzedaży detalicznej roślinnych alternatyw w odniesieniu do 13 krajów europejskich. Według danych, sprzedaż produktów spożywczych pochodzenia roślinnego wzrosła o 6 proc. w roku 2022, zaś od roku 2020 - o 22 proc. Rynek ten osiągnął wartość 5,7 mld euro.
Nie ma co ukrywać, światowy trend, mający na celu ograniczenie mięsa i nacisk na dietę roślinną, z roku na rok się rozwija. Zapoczątkował on pewnego rodzaju rewolucję zarówno w światowej gastronomii, jak i całym przemyśle spożywczym. W całej Europie w ostatnich latach sprzedaż detaliczna produktów spożywczych pochodzenia roślinnego bardzo wzrosła - co chwila na rynku pojawiają się nowe produkty, rozwiązania i innowacje, pozwalające na jeszcze szerszy dostęp do roślinnych zamienników mięsa i produktów odzwierzęcych, takich jak chociażby nabiał. Już teraz te produkty bez problemu mogą konkurować smakiem, ceną, fakturą, wygodą konsumpcji oraz dostępnością z produktami zwierzęcymi.
Aby dokładnie określić wielkość i wzrost rynku detalicznego alternatyw roślinnych w ostatnich latach (2020-2022), The Good Food Institute Europe przeanalizował dane NielsenIQ. Zostały one zebrane w 13 krajach europejskich - w Polsce, Austrii, Holandii, Portugalii, Danii, Francji, Szwecji, Hiszpanii, Rumunii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Niemczech oraz we Włoszech.
Dzięki zebranym informacjom można stwierdzić, że wartość rynku detalicznego roślinnych alternatyw wynosi 5,7 mld EUR, w porównaniu z 4,6 mld EUR w 2020 r., sprzedaż roślinnych alternatyw w EUR wzrosła o 6 proc. w latach 2021-2022, zaś sprzedaż jednostkowa roślinnych alternatyw wzrosła o 4 proc. w latach 2021-2022. Co ważne, sprzedaż roślinnych alternatyw w euro oraz sprzedaż jednostkowa wzrosły o 22 proc. w latach 2020-2022.
Mimo że w 2022 roku wzrost cen rynku detalicznego żywności pochodzenia roślinnego wyhamowała (porównując do roku 2021), to zarówno sprzedaż w euro, jak i jednostkowa nadal rosły. Świadczy to o sporym popycie wśród konsumentów.
Jak rynek roślinnych alternatyw kształtuje się w Polsce? Ciekawym jest fakt, że polski rynek detaliczny roślinnych alternatyw jest jednym z najmniejszych w Europie! Mimo tego jednak widać gwałtownie rosnący popyt konsumencki, potwierdzony przez 125-procentowy wzrost sprzedaży wartościowej roślinnych alternatyw w omawianych latach. Wzrósł on do poziomu 782 mln zł.
Najbardziej rozwiniętą kategorią roślinnych zamienników w Polsce jest mleko roślinne i odnotowuje on stały wzrost. Co ciekawe w roku 2022 wzrosły wszystkie analizowane kategorie produktów roślinnych, lecz najszybciej mleko roślinne, ser roślinny, jogurty i desery roślinne, które odnotowały dwucyfrowy wzrost sprzedaży wartościowej.